۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۸۴۰ ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ دسته: پول و بانک
۰

به گزارش مقامات کشور مالزی، بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یک پولشویی ۶.۵ میلیارد دلاری با یکی از شرکت های دولتی مالزی همکاری داشته است. وزیر اقتصاد مالزی مدعی است بانک گلدمن ساکس بابت انتقال ۶.۵ میلیارد دلار به خارج از مالزی، ۶۰۰ میلیون دلار کارمزد دریافت نموده است و به همین دلیل، با احتساب جریمه، باید درمجموع ۷.۵ میلیارد دلار به این کشور بازگرداند.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی یک پولشویی گسترده در کشور مالزی رخ داده است که از سوی یک شرکت توسعه اقتصادی با نام MDB[۱] انجام گرفته است.

این شرکت یکی از زیرمجموعه های وزارت اقتصاد مالزی است که در زمینه انجام سرمایه گذاری های خارجی در این کشور و همچنین کشورهای همسایه مالزی فعالیت می کند.

پولشویی ۶.۵ میلیارد دلاری بانک آمریکایی گلدمن ساکس در مالزی

بر اساس اعلام مقامات کشور مالزی بانک بزرگ گلدمن ساکس آمریکا در این پولشویی گسترده دست داشته و به عنوان ضامن و بانی فروش اوراق قرضه همکاری نموده است.

این بانک آمریکایی در سه مرحله در مجموع مبلغی در حدود ۶.۵ میلیارد دلار را از روش های غیرقانونی برای شرکت MDB به خارج از کشور انتقال داده است.

در همین راستا مقامات کشور مالزی شکایتی را از بانک گلدمن ساکس تنظیم کرده اند و خواستار دریافت غرامت ۷.۵ میلیارد دلاری از این بانک شده اند.

لیم گوآن انگ وزیر اقتصاد مالزی مدعی است در کنار ۶.۵ میلیارد دلار پول حاصل از فروش اوراق قرضه بانک گلدمن ساکس، این بانک ۶۰۰ میلیون دلار کارمزد نیز بابت فروش اوراق قرضه دریافت نموده که بالاتر از نرخ واقعی بازار بوده است.

بنابراین به عقیده وزیر اقتصاد مالزی، بانک گلدمن ساکس باید جریمه ای معادل یک میلیارد دلار نیز بابت دریافت کارمزد در انتقال غیرقانونی ۶.۵ میلیارد دلار بپردازد؛ به همین دلیل مالزی درمجموع خواهان بازپس گیری ۷.۵ میلیارد دلار از بانک آمریکایی گلدمن ساکس شده است.

با اینحال مقامات بانک گلدمن ساکس دست داشتن در این پولشویی گسترده را رد کرده و اعلام کرده اند که مقامات سابق دولت مالزی و شرکت MDB در زمینه فروش اوراق قرضه به گلدمن ساکس دروغ گفته‌اند.

پینوشت:

[۱] Malaysia Development Bhd

منبع: فایننشال تایمز yon.ir/mb4pD

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.