۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۶۰۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ دسته: مسکن
۱

اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در طی ۲ سال در دستور کار وزارتخانه است، گفت: تلاش برای وضع مالیات بر عایدی مسکن نیز برای جلوگیری از رکود سرمایه‌ها و سفته‌بازی در این حوزه است و دولت از این طریق به نحوی سرمایه‌ها و خانه‌های خالی را در مدار بهره‌برداری برای مردم قرار خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هدف‌گذاری کمی برای تأمین مسکن اقشار متوسط در برنامه ششم توسعه، بیان کرد: طبق این برنامه قرار است سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در بخش‌های شهری و روستایی ساخته و شرایط عرضه آن‌ها به خانه‌‌اولی‌ها یا سایر متقاضیان واجد شرایط، فراهم شود.

هدف اجرایی ۲ ساله برای ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی

اسلامی افزود: با توجه به برنامه‌ای که هفته گذشته در خصوص اولویت‌های بخش مسکن به رئیس‌جمهوری ارائه شد، نخستین برنامه عملیاتی در این دوره از مدیریت وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت که تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده و تحویل آن به متقاضیان و همچنین ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با کمک و حضور توسعه گران از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نقش وزارت راه و شهرسازی در این برنامه صرفاً تسهیل‌گری و در برخی نقاط عرضه زمین است، اضافه کرد: ۲۰۰ هزار واحد از برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط توسعه گران در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده احداث خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه مذکور یک هدفِ اجرایی ۲ ساله است، گفت: نکته‌ای که برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و جامعه در حال حاضر به آن نیاز دارد تسریع و تسهیل امر خانه‌دار شدن به‌خصوص برای قشر متوسط است تا ضمن عملیاتی کردن جریان تولید مسکن این اطمینان برای مردم ایجاد شود که نوعی جریان پایدار در این مسیر به وجود آمده است.

وی افزود: تلاش داریم از این طریق نوعی تعادل در بخش عرضه و تقاضا در بازار مسکن کشور به وجود آوریم.

جلوگیری از سفته‌بازی و رکود با اخذ مالیات بر عایدی مسکن

اسلامی گفت: تلاش برای وضع مالیات بر عایدی مسکن نیز نشان‌دهنده کوشش برای جلوگیری از رکود سرمایه‌ها و بروز سفته‌بازی در این حوزه است؛ دولت از این طریق سعی دارد به نحوی سرمایه‌ها و خانه‌های خالی را در مدار بهره‌برداری برای مردم قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این طرح نیز مانند هرگونه فعالیت اقتصادی دیگر که مالیات برای آن تعریف شده است، مقررات مالی مورد نیاز اعمال خواهد شد.[۱]

امیدواری کارشناسان حوزه مسکن به وزیر جدید

نگاه کارشناسی وزیر راه و شهرسازی در زمینه اخذ مالیات بر عایدی مسکن با نظر کارشناسان این حوزه مطابقت دارد و از این منظر امید می رود که در دوره مسئولیت وی اقدامات اثرگذاری در حوزه مسکن صورت بگیرد.

این در حالی است که وزیر سابق راه و شهرسازی، ۴ سال به دلایل نامعلوم از تصویب قانون مفید اخذ مالیات بر عایدی مسکن جلوگیری کرد.

پینوشت:

[۱]: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کد خبر ۶۲۵۳۷

انتهای پیام / راه و ساختمان

  1. آخوندی چه فکری می کرد که مخالف مالیات بر عایدی بود؟

    ۱۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.