۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۴۸۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ دسته: کشاورزی
۰

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران ضمن تکذیب و اصلاح اظهارات منتسب به وی در یکی از خبرگزاری ها، اعلام کرد: در حال حاضر قانون خرید تضمینی به درستی اجرا نمی شود و در نتیجه قیمت گندم آنطور که شایسته است تعیین نمی گردد. برای رفع این مشکل لازم است قانون خرید تضمینی اصلاح شود و الزام اجرای آن تقویت گردد.

علیقلی ایمانی نائب رئیس بنیاد گندم کاران ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهارات منصوب به خود در خصوص ضرورت عدم تغییر نرخ خرید تضمینی گندم را که ۲۶ آذر ماه در یکی از رسانه ها منتشر شده بود، تکذیب کرد.

این کارشناس کشاورزی اعلام کرد: طی ۱۰ روز گذشته با هیچ رسانه ای گفتگو نداشته است و برخی اظهارات منتسب به وی در این گفتگو را تکذیب و اصلاح کرد.

ایمانی با اشاره به تعیین قیمت ۱۶۰۰ تومانی گندم برای سال زراعی آینده گفت: قیمت گندم در سال جاری به دلیل شرایط اقتصادی باید بیشتر از میزان اعلام شده توسط دولت، تعیین شود.

نائب رئیس بنیاد گندم کاران ایران تصریح کرد: متاسفانه دولت به دلیل محدودیت های مالی ناشی از شرایط تحریم اقدام به تصویب چنین قیمتی کرده است.

وی ادامه داد: مسلما باید سازوکارهایی اتخاذ شود تا کشاورزان به هیچ وجه از تولید محصولات کشاورزی نظیر گندم که یک کالای استراتژیک محسوب می شود، متضرر نشوند.

لزوم اصلاح قانون خرید تضمینی به دلیل عدم تعیین صحیح قیمت گندم

گفتنی است ۲۶ آذر ماه یک خبرگزاری از قول ایمانی در مصاحبه ای اعلام کرده بود: اگر دولت از ابتدا نرخ ۱۶۰۰ تومانی را برای سال زراعی جدید اعلام ‌می کرد، این توقع در بین کشاورزان ایجاد نمی شد که در صورت‌ تجمع و اعتراض می توانند قیمت را مجددا افزایش دهند. اگرچه بنده به عنوان یک ‌کشاورز از افزایش مجدد نرخ گندم‌ ناراضی نیستم، اما این امر می تواند اثر سوء در اقتصاد به همراه داشته باشد.[۱]

بررسی ها نشان می دهد قیمت گندم طی دو سال گذشته علیرغم وجود تورم ۹.۵ و ۱۱ درصدی فقط ۲.۳ درصد افزایش یافته است که این موضوع باعث کاهش ۲۳ درصدی تولید گندم شده است.

این در حالی است که در سال جاری نیز علیرغم وجود تورم ۴۸.۵ درصدی در بخش کشاورزی اما دولت اقدام به افزایش حدود ۲۳ درصدی قیمت گندم کرده است که با هزینه های تولید مطابقت ندارد.

به همین منظور کمیته اقتصاد مقاومتی کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ۲۶ آذر ماه با تشکیل جلسه ای در خصوص ایرادات و نواقص قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، خواستار افزایش ضمانت اجرایی این قانون از طریق اصلاح آن شده است.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر ۶۷۶۳۸۳۷

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.