۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۳۵۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در ماه های اخیر دولت آمریکا تحریم های مالی و نفتی متعددی را علیه ونزوئلا وضع نموده است و بانک های آمریکایی و اروپایی به همکاری خود با این کشور در انجام مبادلات بانکی بین المللی پایان داده اند. در چنین شرایطی دولت روسیه با ایجاد یک بانک مشترک، بخشی از تبادلات بانکی بین المللی ونزوئلا را ساماندهی نموده است؛ که اثرگذاری قابل توجهی در جلوگیری از وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی این کشور داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول سال های اخیر دولت آمریکا قوانین تحریمی متعددی علیه دولت ونزوئلا وضع نموده است تا ضمن قطع دسترسی این کشور به نظام بانکی جهانی، فشار اقتصادی به دولت این کشور را افزایش دهد.

هدف آمریکا در نهایت تغییر رژیم در ونزوئلاست و در این راستا تحریم های مالی و تحریم خرید نفت از ونزوئلا را در دستور کار قرار داده است.

دولت ونزوئلا نیز ضمن انتقاد از تحریم های آمریکا، تلاش هایی را به منظور بی اثر نمودن و یا دور زدن آن ها در دستور کار قرار داده است. یکی از اقدامات دولت ونزوئلا که در راستای تسهیل فروش نفت این کشور در دستور کار قرار گرفته است، راه اندازی ارز مجازی پترو بوده است؛ اما این روش هنوز نتوانسته است بخش قابل توجهی از فروش نفت ونزوئلا را پوشش دهد و این کشور همچنان در زمینه بازگشت پول حاصل از فروش نفت، با مشکلاتی مواجه است.

کمک بانک دولتی روسیه به ونزوئلا در مقابله با تحریم های مالی آمریکا

ونزوئلا علاوه بر این تلاش کرده است از طریق گسترش روابط خود با کشور روسیه، بخشی از تبادلات مالی بین المللی خود را از طریق نظام بانکی این کشور ساماندهی نماید.

به طور خاص در ماه های اخیر گزارش هایی در زمینه همکاری یک بانک دولتی روسیه با نام اوروفاینانس موسناربانک[۱] در تبادلات مالی مربوط به کشور ونزوئلا، منتشر شده است. اوروفاینانس موسناربانک یک بانک مشترک بین دولت روسیه و دولت ونزوئلاست که در مسکو قرار دارد.

این بانک در لیست تحریمی دولت آمریکا قرار ندارد و دولت ونزوئلا توانسته است از طریق این بانک بخش قابل توجهی از تبادلات بانکی مربوط به نقل و انتقال پول نفت خود را ساماندهی نماید.

علاوه بر این ونزوئلا به بانک ها و شرکت های داخلی خود اطلاع داده است که تبادلات بانکی خارجی خود را از طریق این بانک روسی انجام دهند.

اهمیت تبادلات بانکی خارجی برای اقتصاد ونزوئلا

درحال حاضر اقتصاد ونزوئلا در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و بسته شدن مسیرهای مالی و بانکی این کشور یکی از دلایل اصلی مشکلات اقتصادی است که موجب شده است ارزش پول ملی این کشور به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

در چنین شرایطی باز شدن مسیر تبادلات خارجی این کشور، هرچند به صورت محدود و برای موارد خاص، اثرگذاری قابل توجهی در عملکرد دولت و اقتصاد ونزوئلا داشته است؛ به طوریکه کسب و کارهای ونزوئلایی در ماه های اخیر توانسته اند از طریق نظام بانکی روسیه و به طور خاص از طریق بانک اوروفاینانس موسناربانک، تبادلات خارجی خود را انجام دهند.

همکاری روسیه با ونزوئلا در زمان پشت کردن کشورهای اروپایی

در این مدت بانک های آمریکایی و اروپایی که تا پیش از این تمامی تبادلات بانکی ونزوئلا را انجام می دادند، به کلی این کشور را تحریم کرده اند و حاضر به همکاری در تبادلات مالی و بانکی بین المللی این کشور نشده اند.

اما در چنین شرایطی روسیه در کنار دولت ونزوئلا مانده و تلاش کرده است از طریق نظام بانکی خود بخشی از مشکلات بانکی این کشور را مرتفع نماید.

به طور قطع دولت روسیه نیز از این اقدام منافع خود را دنبال می کند، اما همکاری نظام بانکی روسیه در مقابله با تحریم های آمریکا در وهله اول نشان می دهد که نظام بانکی این کشور ظرفیت لازم برای انجام تبادلات خارجی کشورهای دیگر را دارد و از طرف دیگر نشان دهنده عزم جدی مقامات دولت روسیه در کمک به دیگر کشورها در تقابل با تحریم های آمریکاست.

پینوشت:

[۱] Evrofinance Mosnarbank

منبع: بلومبرگ yon.ir/8tmI4

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.