۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۳۴۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی، در آستانه سال جدید میلادی منتشر شده است که در آن ایران با ۸ رتبه نزول، رتبه ۱۲۸ را به خود اختصاص داده است. این درحالیست که در این بازه زمانی نمره ایران با شیب ملایمی رو به افزایش بوده و در آستانه سال ۲۰۱۹ به ۵۶.۹۸ رسیده است. در شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی ۱۱ شاخص سهولت شروع کسب و کار، سهولت اخذ مجوزهای ساختمانی، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اخذ اعتبار، حمایت از سرمایه گذاران، اجرای قراردادها، سهولت اقامه دعوی و قواعد حاکم بر بازار کار مورد بررسی قرار می گیرند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک جهانی طبق روال سال های گذشته، در گزارش اخیر خود ۱۹۰ کشور جهان را به لحاظ شاخص سهولت کسب و کار رتبه بندی کرده است. این شاخص که از یازده زیرشاخص تشکیل شده، فضای کسب و کار کشورها را بر اساس ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می دهد.

۱۱ زیر شاخص برای اندازه گیری سهولت کسب و کار

بهبود شاخص سهولت کسب و کار، به عنوان نمادی از سهولت رشد اقتصادی، بهره وری و افزایش اشتغال در کشورها محسوب می شود. همچنین این شاخص برای بنگاه های کوچک و متوسط کشورها و شرکت هایی که به صورت رقابت پذیر فعالیت می کنند، از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

بانک جهانی رتبه کشورها در شاخص سهولت کسب و کار را بر اساس ۱۱ زیر شاخص تقسیم بندی می کند. این ۱۱ شاخص عبارتند از: ۱.سهولت شروع کسب و کار؛ ۲.سهولت اخذ مجوزهای ساختمانی؛ ۳.دسترسی به برق؛ ۴.ثبت مالکیت؛ ۵.پرداخت مالیات؛ ۶.تجارت فرامرزی؛ ۷.اخذ اعتبار؛ ۸. حمایت از سرمایه گذاران؛ ۹. اجرای قراردادها؛ ۱۰. سهولت اقامه دعوی و ۱۱. قواعد حاکم بر بازار کار.

نزول ۸ رتبه ای ایران در شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی

بررسی شاخص سهولت کسب و کار در آستانه سال جدید میلادی حاکی از رتبه ۱۲۸ ایران در میان کشورهای جهان است. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۱۷، جایگاه ۱۲۰ را در دنیا به خود اختصاص داده بود.

در این بازه زمانی با وجود آنکه نمره ایران با شیب ملایمی رو به افزایش بوده و در آستانه سال ۲۰۱۹ به ۵۶.۹۸ رسیده، اما به لحاظ رتبه با افت ۸ پله ای روبرو شده است.

وضعیت نامطلوب ایران در میان کشورهای منطقه MENA

داده های موجود نشان می دهد که ایران در میان ۲۰ کشور منطقه که شامل کشورهای حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا می شود، وضعیت مطلوبی ندارد. رتبه ایران در میان کشورهای این منطقه ۱۴ است و بعد از ایران، شش کشور «لبنان»، «الجزایر»، «عراق»، «سوریه»، «لیبی» و «یمن» جای گرفته اند و نمره ضعیف تری نسبت به ایران کسب کرده اند.

رتبه ایران در زیر شاخص ها

رتبه ایران در هر یک از زیر شاخص ها در نمودار ذیل قابل مشاهده است.

چنانچه در نمودار فوق مشخص است بهترین رتبه ایران در شاخص های فوق به شاخص سهولت اخذ مجوزهای ساختمانی است که موفق به کسب رتبه ۸۶ شده است؛ در عین حال بدترین رتبه ایران نیز به دو شاخص حمایت از سرمایه گذاران و سهولت شروع یک کسب و کار مربوط می شود؛ در این دو حوزه ایران رتبه ۱۷۳ را به خود اختصاص داده است.

منابع:

شاخص سهولت کسب و کار در سال ۲۰۱۹ yon.ir/Q6nx4

شاخص سهولت کسب و کار ایران در سال ۲۰۱۹ yon.ir/2tZJo

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.