۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۲۸۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵ دسته: انرژی
۰

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضررهای اقتصادی فراوان صنایع درصورت قطعی برق، گفت: اگر در کشور کمبود برق هم نداشته باشیم، اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف ضروری است؛ چراکه اگر فردی بخواهد بیش از حد متعارف برق مصرف کند، باید هزینه واقعی آن را نیز بپردازد. درحالیکه اکنون در کشور مسئله کمبود برق نیز مطرح است و در این شرایط اهمیت اصلاح تعرفه ها دو چندان می شود.

ولی ملکی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن، در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد با اشاره به آسیب خاموشی‌های اخیر برای صنایع گفت: صنایع گوناگون در زمان خاموشی دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. به خصوص اگر ژنراتور بایپس نداشته باشند. صنایعی مانند صنعت شیشه، ریخته گری و صنایعی که کوره های القایی دارند قطعا از قطعی برق آسیب می‌بینند.

وی افزود: مگر اینکه خاموشی‌ها با زمان بندی باشد و این صنایع هم بتوانند خودشان را آماده کنند که در این صورت آسیب ها محدودتر خواهد شد. هر نوع قطعی انرژی در اثر فراتر رفتن پیک مصرف از ظرفیت تولید، چه درخصوص برق و چه درخصوص گاز، منجر به ضررهای اقتصادی برای بخش صنعت خواهد شد.

ملکی در رابطه با اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف گفت: کسی که بی رویه مصرف می کند و برای مثال در منزلش چهلچراغ نصب کرده است، خب باید قیمت برق واقعی را هم بدهد.

فرسودگی و عدم به روز شدن از دلایل مصرف بی‌رویه صنایع

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنده زیاد بنگاه داری کرده‌ام. در بخش صنعت هم خیلی پر مصرفی وجود دارد. از دلایل مصرف بالا در صنایع می‌توان به فرسوده بودن ماشین آلات و یا عدم وجود دستگاه‌های اتومات کنترلی اشاره کرد که با کمک اتوماسیون، مصرف را کنترل می کنند یا اینکه میزان مصرف در زمان را به حداقل می رسانند. همچنین بعضی از مصرف های بی رویه به علت طراحی قدیمی خط تولید است و با اصلاح خط تولید بهبود پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس درباره اینکه چرا دولت‌ها نسبت به اصلاح تعرفه‌ها با احتیاط و به کندی عمل می‌کنند، گفت: دولت ملاحظاتی مثل از دست ندادن آراء مردم و همچنین ترس از نارضایتی عمومی دارد.

وی افزود: اگر مثلا قیمت بنزین را ۳۰۰۰ تومان بکنیم و در عوض یارانه آن قشر ضعیف که خودرو هم ندارند را دو برابر بکنیم کار خوبی انجام داده‌ایم. باید از مشوق ها استفاده کرد. اما در حال حاضر آن قدر قیمت ارزان است که در صورت تغییر قیمت حامل‌ها بخش‌هایی که خدمات ارائه می‌دهند، قیمت‌هایشان را افزایش می‌دهند و می‌گویند بنزین گران شده یا برق گران شده است که این موضوع موجب نارضایتی مردم می‌شود.

با فرض عدم کمبود برق هم اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف ضروریست

ملکی همچنین خاطرنشان کرد: اگر برای پیک تابستان سال آینده ۳۰۰۰ مگاوات کمبود برق هم نداشتیم، باز لازم بود اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف اتفاق بیفتد؛ چراکه مصرف برق و سوخت ما نسبت به کشورهای هم سطح خودمان بالاتر است. یعنی ما خواسته یا ناخواسته مُسرِف هستیم. خب اینها باید کنترل و هدفمند شوند. و در صورتی که کشوری برق مازاد داشته باشد، به جای اسراف کاری باید آن را صادر کند و درآمد کسب نماید.

وی افزود: وقتی مسئله کمبود برق نیز وجود دارد، اهمیت اصلاح تعرفه ها دو چندان می شود و در واقع در شرایط فعلی ضرورت اصلاح تعرفه ها یک امر بدیهی است.

خسارت های قطعی برق به صنایع بار دیگر تکرار می شود؟

لازم به ذکر است قطعی‌های مکرر برق در تابستان امسال، خسارات زیادی برای صنایع به بار آورد. برای مثال شهرک صنعتی عباس آباد با هزار و ۸۰۰ کارخانه و استقرار صنایع مهم و بزرگ و صاحب نام فراوان، به دلیل قطعی مکرر و طولانی مدت برق با وضعیت بحرانی مواجه شد.

قطعی چند ساعته برق موجب خراب شدن مواد خام بعضی کارخانه‌ها، آسیب به تجهیزات، از بین رفتن برخی کالاهای درون خط تولید و بیکار ماندن کارگران شد.

خسارات بسیار زیاد وارد آمده به برخی صنایع، ساعتی چند میلیون و گاهی چند صد میلیون تومان بیان گردیده است. برای نمونه، محصولات در چرخه تولید واحدهای ریخته‌گری آب شدند چرا که با قطع شدن برق در کوره باقی مانده و ذوب شدند و گاهی کوره‌ها نیز از قطعی برق صدمه دیده و قابل استفاده مجدد نبودند.[۱]

به این ترتیب برای جلوگیری از آسیب‌های جدی به صنایع و تولیدکنندگان در پیک مصرف سال آینده، لازم است برای تابستان ۹۸ برنامه ای اساسی تنظیم و اجرا شود. یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها که تصویب آن اکنون در دستور کار هیئت وزیران قرار دارد، اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف است.

پینوشت:

[۱] سایت تحلیلی خبری عصر ایران، کد خبر ۱۲۶۲۴۳

انتهای پیام/ تعرفه گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.