۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۹۲۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ دسته: کشاورزی
۱

طبق دستورجلسه هفته آینده مجلس شورای اسلامی، کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس بنا دارد روز دوشنبه ۲۶ آذرماه در جلسه ای با حضور مسئولین، کارشناسان و صاحبنظران، به بررسی نواقص اجرای قانون خرید تضمینی گندم و سازوکارهای اصلاح آن بپردازد.

به گزارش مسیر اقتصاد کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ۲۶ آذر ماه در جلسه ای با حضور مسئولین، کارشناسان و صاحبنظران، اقدام به بررسی نحوه اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی خواهد کرد.

بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸ دولت موظف است هر ساله در پایان شهریور ماه با تصویب قیمت خرید محصولات مطرح در این قانون را از کشاورزان خریداری کند.

طی سال های اخیر نواقصی در اجرای این قانون پیش آمده و قیمت خرید تضمینی محصولات مطرح در آن به ویژه گندم به درستی تعیین نشده است. این موارد، اصلاح قانون و افزایش ضمانت اجرایی آن را ضروری کرده است.

۳ پیشنهاد کمیته اقتصاد مقاومتی برای اصلاح قانون خرید تضمینی

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس ۶ آذرماه سال جاری با انتشار گزارشی (اینجا)، وضعیت خرید تضمینی گندم را طی سال های گذشته بررسی کرد و در آن سه پیشنهاد مهم برای اصلاح این قانون مطرح نمود.

طبق بررسی های کارشناسی کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس، عملکرد نامطلوب دولت طی ۳ سال اخیر در خصوص تعیین قیمت گندم نشان می دهد که لازم است نحوه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم و همچنین ضمانت های اجرایی قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی اصلاح شود.

بر این اساس، قیمت فعلی گندم منجر به صادرات قاچاقی گندم در دوره فعلی، کاهش تولید گندم در دوره های آتی و افزایش واردات طی سال های اتی خواهد شد.

لذا طبق پیشنهاد ارائه شده، قیمت گندم و سایر محصولات اساسی باید متناسب با شاخص تورم تولیدکننده در بخش کشاورزی تعیین گردد؛ با این شاخص، نرخ خرید تضمینی گندم در سال آتی باید ۱۹۳۰ تومان در نظر گرفته می شد.

افزایش ضمانت اجرایی قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و همچنین تعیین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی و مسئول اصلی تولید گندم در کشور از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط این کمیته است.

بررسی اصلاح قانون خرید تضمینی در کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس

طبق دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی روز دوشنبه ۲۶ آذرماه متشکل از نمایندگان کمیسیون های تخصصی مجلس، مسئولین دولتی و تشکل های کشاورزی تشکیل خواهد شد. قرار است این کمیته به زودی طرح خود در اصلاح قانون را ارائه نماید.

ایران از سال ۱۳۹۵ به خودکفایی در تولید این محصول دست پیدا کرده است و بیم آن می رود در صورت عدم اجرای صحیح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی واردات گندم دوباره از سرگرفته شود.

به همین منظور جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس می تواند زمینه مناسبی برای حل مشکلات قانون خرید تضمینی باشد تا امینت غذایی کشور به خطر نیافتد.

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. به نظر می رسه که شاخص تورم تولید کننده شاخص مناسبی برای تعیین میزان افزایش قیمت خرید نیست. باید به سمت شاخصهای دقیق تر رفت.
    شاخص بهتری نمیشه پیدا کرد؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.