۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۸۲۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

آخرین گزارشات از عملکرد تجارت خارجی بریتانیا نشان می‌دهد این کشور سود قابل توجهی از توافقنامه تجارت دوجانبه با کانادا کسب نموده است؛ به طوریکه صادرات این کشور به کانادا پس از اجرای این توافقنامه ۱۴ درصد رشد داشته است که این مسئله می‌تواند به اشتغالزایی و رشد اقتصادی منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آخرین آمارها از تجارت خارجی بریتانیا نشان می‌دهد که این کشور از انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه با کانادا سود قابل توجهی برده به طوری که صادرات این کشور به کانادا پس از اجرایی شدن این توافقنامه ۱۴ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۴ درصدی صادرات بریتانیا به کانادا با انعقاد توافق تجاری دوجانبه

این در حالی است که صادرات بریتانیا به کانادا در بازه زمانی پنج ساله قبل از اجرایی شدن این توافقنامه به طور میانگین سالانه ۴ درصد رشد داشت.

توافقنامه تجاری اتحادیه اروپا-کانادا موسوم به CETA که از جامعترین و موثرترین توافقنامه‌های تجاری اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، پس از گرایش آمریکا به حمایتگرایی در امر تجارت خارجی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد. بر اساس این توافق تعرفه واردات ۹۸ درصد از اقلام مبادله شده بین دو طرف حذف شد.

تعرفه واردات مواد غذایی از اتحادیه اروپا به کانادا قبل از این توافقنامه ۱۱ درصد بود که هم اکنون به صفر رسیده است. همچنین صادرات خودرو از اتحادیه اروپا به کانادا نیز در گذشته با تعرفه ۶.۵ درصدی مواجه می‌شد که آن نیز به صفر رسیده است.

ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و حمایت از مصرف کننده دستاورد یک توافقنامه تجاری خوب

به گفته لیام فاکس وزیر تجارت خارجی بریتانیا، افزایش صادرات این کشور به کانادا خبر بسیار خوبی برای بریتانیایی ها است زیرا انتظار می‌رود که در زمینه ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و حمایت از مصرف کننده شاهد رشد قابل توجهی باشیم.

وی افزود CETA به طور رسمی از یک ماه گذشته به تصویب بریتانیا رسیده و تا کنون ۱۲ عضو اتحادیه اروپا آن را تصویب کرده‌اند.

وی همچنین ضمن برشمردن محاسن این توافقنامه برای کشورش گفت: ما بنا داریم که پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز این توافقنامه را حفظ کنیم و قوانین بریتانیا را با آن تطبیق دهیم.

نخست وزیران دو کشور متعهد شده اند که حتی درصورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به اجرای این توافقنامه در قالب یک توافقنامه تجارت دوجانبه مجزا ادامه دهند.

منبع: وبگاه دولتی بریتانیا برای افراد جویای کار yon.ir/mtTgv

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.