۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۳۹۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

قدرت های بزرگ جهان در حال حاضر با استفاده از ارزهای دیجیتالی و فناوری بلاک چین به دنبال رهایی از سلطه دلار و پایان دادن به نظام مالی تک قطبی کنونی تحت رهبری آمریکا هستند. در این راستا کشورهای جهان قصد دارند نظام پولی جدیدی راه اندازی نمایند که متعلق به کشور خاصی نباشد. کارشناسان پیش بینی کرده اند که ارز هیچ کشوری نخواهد توانست به تنهایی جایگزین دلار شود و فناوری بلاک چین نظم جدید مالی بین المللی را رقم خواهد زد که در آن سلطه هیچ تک ارزی در کار نیست.

به گزارش مسیر اقتصاد جایگاه دلار به عنوان ذخیره ارزی بین المللی به دلیل اقدامات متعدد قدرت های بزرگی چون چین، روسیه و اتحادیه اروپا جهت انجام پرداخت های خود به وسیله سیستم های پرداختی جایگزین از قبیل سیستم سوئیفت، دچار مخاطره شده است.

بلاک چین و ارزهای دیجیتالی ابزار های ژئوپولیتیک آتی جهان

کشورهایی از قبیل چین جهت انجام پرداخت های بین المللی به دنبال استفاده از فناوری بلاک چین و ارز دیجیتالی ملی هستند که با نظارت ملی‌شان هماهنگ خواهد بود.

همانطور که نفت و اورانیوم سال هاست به عنوان ابزار ژئوپولیتیک مورد استفاده قرار می گیرد، ارزهای دیجیتالی ملی و فناوری بلاک چین نیز به عنوان ابزارهایی جهت رقابت برای تبدیل شدن به ارز ذخیره جهانی استفاده خواهند شد.

توسعه یوآن دیجیتالی چین در کنار تمایل این کشور برای ایجاد یک جایگزین برای دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی، نشان می دهد که در آینده فناوری بلاک چین نقش مهمی در آینده رقابت های ابرقدرت ها ایفا خواهد کرد.

اروپا نیز از سلطه جهانی دلار ناراضی است

حتی کلود یانکر، رئیس بانک مرکزی اروپا اخیراً در یک سخنرانی گفته است که «شگفت انگیز است که اروپا ۸۰ درصد از پرداخت های خود بابت واردات نفت که ارزشی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد یورو در سال دارد را به دلار آمریکا پرداخت می کند. در حالی که تقریبا ۲ درصد از واردات انرژی ما از آمریکاست. همچنین شگفت انگیز است که شرکت های اروپایی برای خرید هواپیماهای اروپایی به جای یورو از دلار استفاده می کنند. همه این ها نیاز به تغییر دارد.»

سلطه آمریکا بر ارز جهانی، بازارهای بدهی و تعیین قیمت کالاهای اساسی درنهایت به عنوان ابزاری جهت تحریم های ناخواسته علیه کشورهایی شده است که توسط رؤسای جمهور آمریکا وارد لیست سیاه شده اند.

تحقیقات گسترده چین جهت شکست سلطه دلار از طریق ارزهای دیجیتالی

جنگ های تجاری و تحریمی آمریکا علیه روسیه، چین، ترکیه، ایران و ونزوئلا منجر به واکنش این کشورها علیه سیستم های تحت سلطه آمریکا از قبیل سیستم سوئیفت و سیستم پترودلار شده است. این واکنش ها موجب روشن شدن اهمیت بهره مندی از یک ارز دیجیتالی مانند بیت کوین به عنوان واحد انحصاری بین المللی پرداخت ها شده است که از انحصار یک اقتصاد خاص جدا شده است.

تصادفی نیست که چین به بزرگترین محل استخراج و تولید ارزهای دیجیتالی تبدیل شده است. در حالی که تجارت و استفاده از ارزهای دیجیتالی این کشور به طور رسمی غیرقانونی است، اما تحقیقات دولت در ارزهای دیجیتالی فراتر از هر کشور دیگری است.

آزمایشگاه های تحقیقات ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی چین اکنون مرکز تحقیقات خود در خارج از چین را نیز گسترش داده است. این کشور به طور گسترده ای در حال مطالعه بر روی استفاده ظرفیت ارزهای دیجیتالی و فناوری بلاک چین است.

لزوم اصلاح نظام پولی بین المللی با هدف حذف دلار

در سال ۲۰۰۹ به دنبال بحران مالی جهانی، رئیس بانک مرکزی در سخرانی خود با عنوان اصلاح نظام پولی بین المللی، دلار را عامل اصلی رکود اقتصادی می نامد. بنابراین هدف اصلی اصلاح نظام پولی بین المللی ایجاد یک ارز ذخیره بین المللی است که وابسته به کشوری نباشد و در بلندمت بتواند پایدار باقی بماند و بنابراین نقایص ذاتی ناشی از ارزهای اعتباری کنونی را از بین ببرد.

رئیس بانک مرکزی چین معتقد است که معیار اصلی ارز ذخیره جهانی این است که باید بر پایه معیار پایدار و مبتنی بر قوانین مشخصی باشد، عرضه باید انعطاف پذیر باشد تا بتواند تعدیلاتی را برای تغییر تقاضا انجام دهد، باید از شرایط اقتصادی و منافع حاکم بر هر کشوری جدا شود.

در نظام پولی جدید جهان، سلطه تک ارزها حذف می‌شود

این معیارها کارکرد محوری عملکرد بیت کوین و چندین پروژه ارزهای دیجیتالی از جمله پایه بانک مرکزی الگوریتمی و ارز دیجیتالی ساگا است. ساگا یکی از این ارزهای دیجیتالی پایدار است که به ارزهای اصلی موجود در سبد صندوق بین المللی پول متصل است.

چین خواستار گسترش استفاده از این ارز برای تجارت جهانی و حتی استفاده از آن به عنوان یک ارز ذخیره جهانی شده است.

با جایگزینی ارزهای دیجیتالی یا سازوکار ارزی دیگر به جای دلار، دیگر آمریکا سلطه سابق را در عرصه نظام بین المللی نخواهد داشت. همچنین ارزهای اصلی دیگر از قبیل یورو یا پوند نیز به دلیل نداشتن شرایط یک ارز اصلی، نمی توانند جایگزین دلار در نظام مالی بین المللی شوند. بدین ترتیب نظام مالی بین المللی از حالت تک قطبی خارج می شود.

منبع: براو نیوکوین yon.ir/k7pRP

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.