۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۲۴۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

پوتین، رئیس جمهور روسیه از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا درخواست کرده است که یک زیرساخت پرداختی مشترک ایجاد نمایند تا از سلطه نظام دلاری خلاصی یابند و به این ترتیب حاکمیت اقتصادی اعضا تقویت شود. روسیه همچنین در راستای کاهش وابستگی به نظامات پرداخت غربی اقدام به ایجاد سیستم پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت نموده است و در حال توسعه بیشتر آن جهت همکاری با سایر کشورهاست.

به گزارش مسیر اقتصاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست شورای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای عضو این اتحادیه درخواست کرده است تا یک زیرساخت پرداختی مشترک جهت انجام مبادلات مالی میان اعضای اتحادیه ایجاد شود.

ایجاد زیرساخت پرداختی مشترک درخواست پوتین از اتحادیه اوراسیا

پوتین گفته است که پیشنهاد ما این است که باید زیرساخت های پرداختی مشترک با استفاده از فناوری های پیشرفته مالی توسعه یابد.

وی افزوده است این امر موجب افزایش پایداری در سیستم های پرداخت ملی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا می شود و وابستگی به دلار و سایر ارزهای خارجی را کاهش می دهد و این به معنای ارتقا حاکمیت اقتصادی است.

پوتین همچنین پیشنهاد ایجاد بازارهای مشترک انرژی در داخل اتحادیه اوراسیا را داده است که تولید ناخالص داخلی این اتحادیه را تا ۹ میلیارد دلار افزایش می دهد.

رهایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا از قید دلار با ایجاد ارز مشترک

در روزهای اخیر سورنبای جینکوف، رئیس جمهور قرقیزستان نیز گفته است که اعضای اتحادیه می توانند از قید مرزها فراتر روند و همانند اتحادیه اروپا یک ارز مشترک ایجاد نمایند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۵ بر اساس اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس تأسیس شده است و بعدها ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوسته اند. در سال ۲۰۱۶ ویتنام اولین کشوری غیر منطقه ای بود که با این اتحادیه یک توافق تجاری دوجانبه منعقد کرد.

این اتحادیه برای تضمین حرکت آزادانه کالا، خدمات، سرمایه و کارگران بین کشورهای عضو اصلی طراحی شده است. تا به حال بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی برای انعقاد توافق تجارت آزاد با این اتحادیه ابراز علاقه کرده اند.

همکاری روسیه با سایر کشورها جهت ادغام سیستم های جایگزین سوئیفت

در ماه های گذشته آناتولی آکساکوف، رئیس کمیته بازارهای مالی پارلمان روسیه گفته است سیستم انتقال وجه روسیه که به عنوان یک سیستم جایگزین سوئیفت ایجاد شده است، در حال حاضر از سیستم های جهانی نیز مشهورتر شده است.

وی افزوده است که روسیه مذاکراتی را با تنظیم کننده های مالی چین، ترکیه و ایران در رابطه با ادغام و ارتباط سیستم  SPFS روسیه با سیستم های پیام رسان مالی این کشورها انجام داده است.

آکساکوف گفته است که تعداد کاربران داخلی سیستم انتقال پیام های مالی ما در حال حاضر بیشتر از تعداد کاربرانی است که از پیام رسان مالی سوئیفت استفاده می کنند.

این نماینده مجلس روسیه گفته است که در حال حاضر یک سازوکار همکاری با ایران ایجاد کرده ایم و امکان مبادله مستقیم با شرکت های ایرانی فراهم شده است.

اقدامات اساسی روسیه جهت مقابله با تهدیدات ناشی از قطع سوئیفت

بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که SPFS در حال حاضر توسعه یافته است و ۴۱۶ شرکت روسی و سازمان دولتی از ماه سپتامبر به این سیستم پیوسته اند که این شرکت ها شامل خزانه داری روسیه و شرکت های دولتی بزرگ از جمله گازپروم نفت، روس نفت و دیگر شرکت ها می شود.

توسعه SPFS در سال ۲۰۱۴ در واکنش به تهدیدات آمریکا و اروپا برای قطع دسترسی روسیه به سوئیفت آغاز شده است. اولین تراکنش در قالب این سیستم در سال ۲۰۱۷ برای یک شرکت دولتی انجام شده است.

سیستم سوئیفت یک شبکه مالی مستقر در بلژیک است که جهت انجام تبادلات مالی میان کشورهای جهان ایجاد شده است. اما هیئت مدیره آن شامل مدیران بانک های آمریکایی و تحت قوانین این کشور است که به دولت آمریکا اجازه می دهد تا اقداماتی را از طریق سوئیفت علیه بانک های سایر کشورها انجام دهد.

بانک مرکزی روسیه پیش از این نیز پیشنهاد ایجاد یک ارز دیجیتالی مشترک برای استفاده میان اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی ارواسیا را داده است تا در مبادلات میان اعضا جایگزین دلار و سیستم های پرداختی تحت سلطه کشورهای غربی شود.

منبع: راشاتودی yon.ir/DnBm2

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.