۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۷۰۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

دولت های روسیه و هند در ۲ قرارداد نظامی میان خود به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار، از روبل و روپیه استفاده کرده و دلار را کنار گذاشته اند. دو کشور بنا دارند تا تجارت دوجانبه خود را افزایش داده و دلار را نیز از آن حذف نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور روسیه در تجارت بین المللی خود جایگزین بالقوه دیگری برای دلار پیدا کرده است. با وجود اینکه واشنگتن مسکو را به تشدید تحریم ها (فریز کردن دارایی های دلاری روسیه) تهدید کرده است، این کشور با اطمینان در حال دور شدن از دلار از طریق بکارگیری ارزهای ملی در تجارت بین الملل است.

پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد تحریم های واشنگتن و تلاش های این کشور برای بکارگیری دلار به عنوان یک سلاح اظهار داشته است: «کسانی که اقدام به تحریم های دلاری می کنند نه تنها در حال شلیک به پای خود هستند بلکه تبعات بیشتری را شاهد خواهند بود.»

استقبال شرکت های خارجی از اوراق قرضه یورویی روسیه

برنامه دلارزدایی روسیه در میان تهدیدات واشنگتن برای اعمال تحریم ها علیه بدهی دولتی این کشور صورت می گیرد. در ۲۷ نوامبر سال جاری وزارت دارایی روسیه گزارش داد که ۱ میلیارد یورو (۱.۱۳ میلیارد دلار) اوراق قرضه هفت ساله با بازده ۳ درصد منتشر کرده است.

به گفته یوری سولوویف[۱] معاون اول روسیه سهم مشارکت خارجی در آخرین صدور اوراق قرضه یورویی روسیه بیش از ۷۵ درصد بوده است.

روسیه اوراق قرضه آمریکایی خود را ۸۵ درصد کاهش داده است

ولادیمیر کلیچف[۲] معاون وزیر دارایی روسیه اظهار داشت: تهیه اوراق قرضه یورویی مستقل روسی با برنامه دلارزدایی کرملین به طور مستقیم ارتباط ندارد؛ اما باید اذعان کرد که ما نمی توانیم بگوییم که موجب تشویق این روند نخواهد شد.

روسیه برای کاهش وابستگی خود به دلار اقدامات متعددی را انجام داده است؛ از جمله می توان به کاهش میزان نگهداری اوراق قرضه آمریکا از ۹۶.۱ به ۱۴.۴ میلیارد دلار در ماه سپتامبر ۲۰۱۸، افزایش ذخایر طلا و انجام معاملات با ارزهای ملی اشاره کرد.

حذف دلار از ۲ قرارداد بزرگ نظامی میان روسیه و هند

در این راستا، روسیه با هند نیز قراردادهایی را امضا نموده که در آن دلار نقشی ندارد. به عنوان نمونه قرارداد ۵ میلیارد دلاری میان روسیه و هند برای ۵ دسته سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ که با روبل انجام شده، به عنوان اولین معامله بدون دلار است که از زمان فروپاشی شوروی توسط روسیه امضا شده است.

همچنین دهلی‌نو در حال برنامه ریزی برای پرداخت با روپیه برای خرید سیستم های دفاعی هوایی کوتاه‌برد از مسکو است. معامله ای که تخمین زده می شود حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه داشته و تا سال ۲۰۱۹ نهایی شود. این دومین قرارداد بزرگ دفاعی هند و روسیه خواهد بود.

بر طبق اظهارات ماکسیم ارشکین[۳] وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه، حجم معاملات روسیه و هند با ۱۹ درصد افزایش به ۷.۸ میلیارد دلار در ۹ ماه نخست امسال رسیده و انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۱ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه دهلی‌نو و مسکو موافقت کرده اند تا تعداد پروژه های جدیدی را آغاز کنند، پیش بینی کرد که این نه تنها  گسترش همکاری اقتصادی دوجانبه، بلکه منجر به افزایش قابل ملاحظه حجم تجارت تا حدود ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ خواهد شد.

پینوشت:

[۱] Yuri Soloviev

[۲] Vladimir Kolychev

[۳] Maksim Oreshkin

[۴] Igor Shuvalov

منبع: اسپوتنیک http://yon.ir/NqH2I

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.