۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۶۸۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

داخلی سازی محدود شرکت خودروساز آمریکایی تسلا در چین سبب شد تا فروش این شرکت در ماه اکتبر سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷۰ درصد کاهش یابد. از آنجا که اغلب قطعات خودروهای تسلا از آمریکا وارد می شود، اعمال تعرفه های سنگین دولت چین در برابر افزایش تعرفه ها از سوی دولت آمریکا سبب شده تا قیمت خودروهای تسلا افزایش چشمگیری داشته باشد و در ماه گذشته میلادی فقط تعداد ۲۱۱ عدد از این نوع خودرو در چین فروخته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد انجمن خودروسازان چین اعلام کرد به دلیل اعمال تعرفه های سنگین دولت این کشور در برابر افزایش تعرفه ها از سوی دولت آمریکا، فروش خودروهای تسلا در چین با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

داخلی سازی محدود عامل کاهش ۷۰ درصدی فروش تسلا در چین  

این اقدامات چین سبب شد تا قیمت سهام شرکت خودروساز آمریکایی تسلا موتورز در یک روز کاری ۲ درصد کاهش پیدا کند. در این راستا یکی از مقامات انجمن خودروسازان چین (CPCA) گفت: بر اساس آمارهای موجود، شرکت تسلا در ماه اکتبر سال جاری میلادی تنها ۲۱۱ خودرو را در بزرگترین بازار خودرو (چین) به فروش رسانده است.

بر اساس آمارهای منتشره، سهم فروش خودروهای تسلا آمریکا در ماه اکتبر میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۷۰ درصد کاهش یافته است.

شرکت خودروساز تسلا در چین، به عنوان مونتاژ کننده خودرو شناخته می شود و اغلب خودروهای تسلا در چین از عمق ساخت داخل پایینی برخوردار هستند. اکثر قطعات خودروهای تسلا از آمریکا وارد چین می شوند و جنگ تعرفه ای اخیر موجب شد تا قیمت قطعات وارداتی از آمریکا افزایش چشمگیری یابند. این اتفاقات سبب شد تا قیمت خودروهای تسلا در آمریکا به شدت افزایش یابد و مصرف کنندگان این خودروساز آمریکایی کاهش یابند.

مقر شرکت تسلا در آمریکا نسبت به کاهش تولید این شرکت هشدار داده و اعلام کرده است که با اقدام اخیر دولت چین در زمینه افزایش تعرفه واردات قطعات مخالفند. این شرکت خودروساز معتقد است افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو علاوه بر افزایش قیمت خودرو در چین، سبب می شود تا مشاغل کارگران نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.

لازم به ذکر است دولت چین تعرفه واردات خودروهای آمریکایی را در پاسخ به اقدامات افزایش تعرفه ای واشنگتن به ۴۰ درصد افزایش داده است.

افزایش فروش محصولات سایر خودروسازان در چین

آمارهای منتشره نشان می دهد طی یک سال اخیر، تیراژ تولید و فروش سایر خودروسازان مطرح در چین روند رو به رشد داشته است. یکی از عواملی که سبب شده تا میزان فروش این خودروسازان مطرح مناسب باشد، شرط چین برای این تولیدکنندگان است.

در واقع چینی ها در هنگام انعقاد قرارداد با شرکای خارجی، بهبود داخلی سازی محصولات را از شروط خود قرار داده اند. اما خودروهای تسلا عمق ساخت داخل پایینی دارند و اکثر قطعات با ارزش افزوده این خودروساز از آمریکا وارد می شود، لذا اقدامات اخیر چین منجر شده تا تسلای آمریکا کاهش فروش چشمگیری را در چین تجربه کند.

کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودروهای برقی تسلا به منظور افزایش رقابت پذیری

ماه گذشته، تسلا برنامه ای را برای کاهش قیمت خودروهای برقی خود در بازار چین تا ۲۰ درصد به طور میانگین با توجه به مدل های مختلف آنها اعلام کرد. این اقدام باعث می شود که خودروهای تسلا با توجه به افزایش تعرفه واردات رقابتی تر شوند.

بررسی ها نشان می دهد تسلا برای اینکه بتواند قیمت خودروهای خود را کاهش دهد، بایستی مجموعه های اصلی خوردوهای خود را در چین تولید کند تا مشمول پرداخت تعرفه های سنگین نشود. بدین منظور در اوایل ماه جاری میلادی، تسلا به دنبال ساخت یک شرکت در چین بود تا هفته ای ۳ هزار خودروهای سواری تولید کند.

منبع:

رویترز http://yon.ir/lqD70

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.