۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۸۷۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ دسته: مسکن
۰

به گفته سلطان محمدی سوداگران در دوره رونق برای کسب سود راحت، وارد بازار مسکن می شوند و در دوره رکود به یکباره سرمایه های خود را خارج می کنند؛ این افراد عامل ایجاد حباب قیمتی مسکن هستند که باید با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه آن ها را کنترل کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با برنامه «نود و هشتی ها» رادیو اقتصاد در خصوص اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از بخش مسکن گفت: مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری مناسب برای کنترل سوداگری و کاهش سفته بازی در تمامی بازارها به خصوص مسکن است.

سوداگران در هر زمان به دنبال سود خود هستند، نه مردم

وی با بیان اینکه بازار مسکن همیشه با چرخه های منظم رونق و رکود رو به رو بوده، گفت: این دوره های رونق و رکود طبق معمول هر پنج تا شش سال یکبار در بازار مسکن نمود پیدا می کند.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: طی دوره های رونق پیش بینی ها همواره بر این است که قیمت ها رشد قابل توجهی پیدا خواهند کرد؛ از این جهت یکسری سرمایه ها از بخش های دیگر به قصد بهره گیری مالی در یک دوره کوتاه زمانی به سمت بازار مسکن سرازیر می شوند.

وی افزود: وقتی هیجان رونق بازار فروکش می کند طبق معمول این سرمایه ها از بازار خارج و صاحبان سرمایه در دوره های رکود حاضر به سرمایه گذاری و حضور در بازار نخواهند بود.

ضرورت اعمال مالیات بر عایدی سرمایه جهت مقابله با سوداگری

سلطان محمدی بیان داشت: بطور کلی سیاست گذاری های اقتصادی باید به نحوی باشد که هر نوع کسب درآمدی بدون تلاش، کوشش و پذیرش ریسک به شدت در جامعه کاهش یابد.

وی گفت: خیلی از کشور های توسعه یافته دنیا برای دستیابی به این هدف اعمال سیاست مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عایدی سرمایه را مدنظر خود قرارداده اند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه مالیات بر عایدی سرمایه را یک ابزار سیاستی مناسب در جهت کاهش انگیزه سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن دانست و بر ضرورت تسریع در اعمال این سیاست در جامعه تاکید کرد.

سوداگران عامل اصلی ایجاد حباب قیمتی در بخش مسکن

سلطان محمدی با بیان اینکه اگر چنین مالیاتی در کشور وضع شود علاقه و اشتیاق افراد فرصت طلب و سودجو در جامعه کمتر خواهد شد، گفت: بدون شک با اعمال چنین سیاستی رشد قیمت ها در دوره های هیجانی آرام و سوداگران بازار را بیش از اندازه داغ نخواهند کرد.

وی یادآورشد: اخذ مالیات از عواید حاصل از فعالیت های سوداگرانه در بازار مسکن می تواند با تعدیل انتظار، کسب سود توسط سوداگران در مقایسه با سایر فرصت های سرمایه گذاری، ورود این نوع سرمایه گذاران به بازار مسکن را کاهش دهد که این خود تا حد زیادی مانع از شکل گیری حباب قیمتی و تلاطم در بازار می شود.

دسترسی راحت مردم به مسکن با مالیات بر عایدی سرمایه

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن برای مقابله با سوداگری و التهابات بازار مسکن در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. کلیات این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب نمایندگان رسیده و منتظر رای گیری در صحن علنی مجلس است.

کارشناسان کارکرد اصلی مالیات بر عایدی سرمایه را هدایت نقدینگی به سمت بخش های مولد اقتصاد و مهار سوداگران دانسته و آن را در شرایط فعلی کشور امری ضروری می دانند.

با توجه به متن طرح، با معافیت سازندگان مسکن از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه‌گذاران بخش تولید مسکن متضرر نمی‌شوند. از طرف دیگر، با حذف مالیات بر ساخت مسکن که در این طرح پیشنهاد شده است، این افراد بهره بیشتری از سرمایه گذاری خود در بخش تولید کشور خواهند داشت.

بنابراین با اجرای این مالیات باید منتظر رونق واقعی تولید و عرضه مسکن و دسترسی راحت مردم عادی به این کالای اساسی باشیم.

انتهای پیام / راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.