۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۶۱۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ دسته: انرژی
۰

وحدتی ضمن تأکید بر اینکه مشکل اصلی عدم ورود بخش خصوصی به عرصه صادرات برق، قیمت بالای گاز است، گفت: وزارت نفت در حالی قیمت ۴۰ سنت دلار را برای هر مترمکعب گاز تعیین کرده است، که با این قیمت تولید و صادرات برق به هیچ وجه به صرفه نیست. در این شرایط حتی خرید گاز از ترکمنستان و تبدیل آن به برق و صادرات آن، به مراتب به صرفه تر از خرید گاز از وزارت نفت است.

علی وحدتی، رییس سندیکای تولید کنندگان برق در مصاحبه با مسیر اقتصاد به تشریح مشکلات بخش خصوصی برای ورود به عرصه صادرات برق پرداخت.

وحدتی با اشاره به اینکه مهمترین مانع برای ورود بخش خصوصی به عرصه صادارت برق اختلاف وزارت نفت و نیرو بر سر تعیین قیمت گاز است گفت: وزارت نفت معتقد است گازی که به نیروگاه ها به قیمت ناچیز می فروشد به منظور تامین نیازهای داخلی و ارزان بودن برق برای مردم است و اگر نیروگاه ها قصد صادارات برق را داشته باشند باید قیمت واقعی گاز را بپردازند. البته این استدلال وزارت نفت منطقی است و بخش خصوصی نیز این مورد را قبول دارد.

قیمت بالای گاز مانع ورود بخش خصوصی به صادرات برق

وحدتی ادامه داد: اما  زمانی که وزارت نفت می خواهد قیمت واقعی گاز را تعیین کند، متاسفانه قیمت تعیین شده به هیچ وجه واقعی نیست و در این شرایط قیمت گاز در واقع مانع ورود بخش خصوصی به بازار صادرات برق است.

وحدتی با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم صادرات برق به اندازه ای است که وزارت نیرو با استفاده از نیروگاه های برق آبی خود می تواند آن را تامین کند، گفت: بر همین اساس وزارت نیرو نسبت به این اشکال وزارت نفت عکس العملی نشان نمی دهد و با قبول استدلال وزارت نفت بیان می کنند که تمام برق صادراتی را از طریق نیروگاه های برق آبی تولید می کنند. لذا وزارت نیرو حرکتی برای حل این مشکل نمی کند.

خرید گاز از ترکمنستان به صرفه تر از خرید گاز از وزارت نفت

وحدتی با بیان اینکه قیمت تعیین شده برای گاز توسط وزارت نفت آنچنان بالاست که برخی تولید کنندگان به دنبال خرید گاز از ترکمنستان برای تولید و صادرات برق هستند، گفت: وزارت نفت در حالی قیمت ۴۰ سنت دلار را برای هر مترمکعب گاز خود تعیین می کند که با این قیمت  تولید و صادرات برق به هیچ وجه به صرفه نبوده و این قیمت برای گاز بسیار بالاست.

وی افزود: با این شرایط برخی تولید کنندگان برق به دنبال خرید گاز از ترکمنستان به منظور صادرات برق هستند که در این صورت صادرات برق برای آن ها به مراتب صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.