۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۵۴۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس آمار گمرک، ایران در هفت ماه نخست سال جاری، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سکوی حفاری و استخراج نفت و گاز به دیگر کشورهای جهان صادر نموده است. این درحالیست که در طول ۱۰ سال اخیر میزان صادرات این محصولات با ارزش افزوده به مراتب کمتر از آمار ۷ ماهه سال جاری بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت خارجی در هفت ماه نخست سال جاری، میزان صادرات سکوی حفاری و استخراج نفت و گاز ایران به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

این درحالیست که این رقم در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. حجم صادرات این محصولات از ایران به جهان در ده سال گذشته در نمودار زیر نشان داده شده است:

صادرات ۵۰۰ میلیون دلار سکوی حفاری و استخراج نفت و گاز

بر اساس نمودار فوق در ۱۰ سال اخیر مجموع صادرات سکوی حفاری و استخراج نفت و گاز ایران در حدود ۵۶۰ میلیون دلار بوده است؛ با اینحال تنها در ۷ ماهه سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از این محصولات صادر شده است.

سکوهای نفتی به لحاظ ارزش افزوده کالاهایی بسیار گرانبها محسوب می‌شوند و اشتغال آفرینی بالایی نیز دارند. قیمت این سازه‌ها به ازای هر تن ۴۱ هزار دلار بوده است که در بخش صادرات غیرنفتی، به نسبت سایر محصولات صادر شده از ایران رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

توانمندی‌های تولیدی و صادراتی شرکت های کشتی سازی و فعال در حوزه سازه‌های دریایی در ایران نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در این بخش و همچنین حمایت از این شرکت ها می‌تواند بازدهی خوبی در آینده کشور داشته باشد و به توسعه صادرات و ایجاد اشتغال منجر شود.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.