۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۳۱۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

با توجه به پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف و اجماع کارشناسی بر آن، این مسئله باید هر چه سریعتر توسط هیئت دولت و شخص رئیس جمهور تعیین تکلیف شود. در این شرایط رئیس جمهور باید میان جانبداری از مشترکین پرمصرف برق و نفع عموم مردم، یعنی رفع بحران خاموشی در تابستان ۹۸، یکی را انتخاب کند؛ چرا که گزینه دیگری وجود ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد آمارهای وزارت نیرو نشان می دهد که بیشترین سهم تقاضای مصرف برق در زمان اوج بار، مربوط به بخش خانگی با ۵۰.۸ درصد است.

از طرف دیگر ۲۰ درصد از مشترکین خانگی بیش از ۴۲ درصد از کل برق بخش خانگی را مصرف می کنند. اگر این دو آمار را در کنار کمبود ۵۰۰۰ مگاواتی برق در تابستان امسال که سبب بروز خاموشی های متعدد در کشور گردید قرار دهیم، به راحتی می توان نتیجه گرفت که مشترکین پرمصرف عامل اصلی خاموشی های تابستان امسال بوده اند.

وزارت نیرو به دنبال اخذ مجوز برای اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف

بر اساس پیشی بینی های صورت گرفته توسط وزارت نیرو، با توجه به ظرفیت فعلی تولید برق و آنچه تا تابستان سال آینده به این ظرفیت اضافه می شود، برای عبور بدون خاموشی از تابستان ۹۸ همچنان به ۳۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق نیاز است.

بر اساس برنامه وزارت نیرو نیمی از این صرفه جویی معادل ۱۵۰۰ مگاوات مصرف، بایستی از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف و در نتیجه اصلاح رفتار مصرفی آن ها محقق شود.

اما برای اجرایی شدن این طرح وزارت نیرو نیازمند مجوز هیئت دولت و یا شورای اقتصاد است. مجوزی که اخذ آن به سادگی امکان ندارد.

خطر برخورد غیرکارشناسی با مشترکین پرمصرف

امروز با گذشت بیش از دو ماه از ارائه این طرح در هیات دولت، همچنان دولت در این خصوص تصمیمی اتخاذ نکرده است. حقیقت این است که علی رغم اینکه مشترکین پرمصرف تنها ۲۰ درصد از کل مشترکین برق در بخش خانگی را تشکیل می‌دهند، اما گویا این مشترکین که غالبا از طبقات مرفه و برخوردار جامعه هستند، نفوذ بیشتری در دستگاه های تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور و همینطور رسانه ها دارند.

شنیده ها حاکی از آن است که اکنون این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است. با توجه به اجماع قاطبه کارشناسان بر ضرورت اجرای این طرح، بدیهی است که کمیسیون های تخصصی دولت همچون مجلس با این طرح موافقت خواهند کرد. مگر اینکه باز هم در خصوص این مسئله سلیقه ای تصمیم گرفته شده و استدلال های کارشناسی نادیده گرفته شود.

رئیس جمهور چه تصمیمی برای مشترکین پرمصرف می گیرد؟

مثال بارز این مدل تصمیم گیری را می توان در ماجرای باطل شدن قبوض برق صادره توسط وزارت نیرو در فروردین سال ۹۳  با دستور شخص رئیس جمهور، به خوبی مشاهده کرد.

جایی که وزیر وقت نیرو با اعمال تعرفه های پلکانی افزایشی (مدل IBT) اندکی این مشترکین را با هزینه های واقعی مصرف برق خود روبه رو کرد؛ اما در نهایت این تصمیم توسط رئیس جمهور وتو شد و از دستور کار خارج شد.

هرچند تبعات این تصمیم سلیقه ای، چند سال بعد و در جریان خاموشی های تابستان امسال کشور را با مشکل مواجه کرد، اما این بار مسئله بسیار متفاوت است. در شرایط فعلی رییس جمهور باید توجه داشته باشد که میان طرفداری از مشترکین پرمصرف و نفع عموم مردم در آینده نزدیک(عدم خاموشی در تابستان ۹۸) بایستی یکی را انتخاب کند و گزینه دیگری وجود ندارد و در صورت بروز بحران خاموشی در تابستان ۹۸، باید پاسخگوی عموم مردم باشد.

انتهای پیام/ تعرفه گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.