۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۱۱۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ دسته: مسکن
۰

زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تشریح طرح مالیات بر عایدی سرمایه و معافیت مردم عادی از این پایه مالیاتی، گفت: در این طرح تولیدکنندگان و سازندگان مسکن معاف از مالیات می‌شوند و می‌توانند هر تعداد خانه که می‌خواهند بسازند، که به دنبال آن رونق تولید و مشاغلی است که به مسکن وابسته‌اند؛ اما افرادی که با خرید و فروش مکرر و پر تعداد منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شوند، مشمول مالیات خواهند شد.

به گزارش مسیر اقتصاد رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگوی تلفنی در برنامه ۱۹ آبان «تیتر امشب» شبکه خبر با موضوع «معاملات بازار مسکن؛ دلالان یا خریداران واقعی» به ارائه نظرات خود پرداخت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حمایت از طرح مالیات بر عایدی مسکن گفت: تفسیر خرید مسکن برای مصرف با تفسیر برای سوداگری متفاوت است.

۶۶ درصد خرید مسکن سرمایه‌ای است

رحیم زارع افزود: در سال‌های ۸۵ تا ۹۵ تقریباً به‌عکس سال‌های گذشته تقاضای مسکن برای سرمایه‌گذاری و سوداگری بوده است. بهای زمین در تهران نیز ۱۲۸ برابر شده است.

وی به ۷۸ برابر شدن قیمت مسکن در تهران بین سال‌های ۷۱ تا ۹۴ اشاره کرد و افزود: میانگین افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر ۷۰ درصد است.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: بین سال‌های ۷۱ تا ۹۴ بهای اجاره در شهر تهران ۱۰۶ برابر شده است.

زارع با بیان اینکه بین سال‌های ۵۵ تا ۶۵ درصد تقاضای سرمایه‌ای تنها ۲۰ درصد بوده، اما طی سال های اخیر ۶۶ درصد خرید مسکن سرمایه‌ای است و ۳۴ درصد مصرفی، گفت: این میزان افزایش یعنی ورود تقاضاهایی که برای مصرف خانه نمی‌خرند و صرفاً به دنبال سوداگری در این حوزه هستند.

وی به افزایش خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰ تعداد خانه‌های خالی حدود ۱.۶ میلیون واحد بوده که بر اساس سرشماری سال ۹۵ به ۲.۶ میلیون واحد رسیده است و اگر با ارز اوایل سال برآورد کنیم ارزش خانه‌های خالی نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و در صورت برآورد با قیمت ارزی که هم‌اکنون لحاظ می‌شود ارزش این خانه‌ها حتی به ۱۰۰۰ میلیارد دلار هم خواهد رسید.

زارع افزود: در سبد خانوار ایرانی چنانچه شخصی بخواهد مسکن خریداری کند باید ۴۵ درصد درآمدش را برای چندین سال تخصیص دهد؛ درصورتی‌که در برخی کشورها به دلیل اجرای این مالیات در آنجا، ۷ تا ۱۷ درصد از درآمد خانواده برای خرید مسکن کافی است.

معافیت مردم و سازندگان مسکن از مالیات بر عایدی سرمایه

وی با بیان اینکه به سامانه ملی معاملات مسکن (سامانه ملی املاک و اسکان کشور) نیاز داریم، گفت: برای رونق تولید مسکن راهکارهای زیادی وجود دارد؛ اما باید برای حل مشکل تقاضای سرمایه‌ای و سوداگری تصمیم ملی بگیریم که یکی از راهکار‌های رفع این مشکل، بحث مالیات بر عایدی سرمایه هست که طرح آن نوشته شده و عده‌ای می‌گویند باعث رکود می‌شود که اشتباه است.

زارع با تأکید بر اینکه اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث رونق تولید مسکن می‌شود، گفت: مالیات بر عایدی مسکن ۱۰ تا ۱۵ درصد معاملاتی را شامل می‌شود که در خرید و فروش مسکن به قصد سوداگری شرکت می‌کنند و ۸۵ درصد معاملات که مردم عادی هستند را شامل نمی‌شود.

وی افزود: در این طرح تولیدکنندگان و سازندگان مسکن معاف از مالیات می‌شوند و می‌توانند هر تعداد خانه که می‌خواهند بسازند، که به دنبال آن رونق تولید و مشاغلی است که به مسکن وابسته‌اند؛ اما افرادی که با خرید و فروش مکرر و پر تعداد منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شوند، مشمول مالیات خواهند شد.

بازار مسکن در اخذ مالیات بر عایدی سرمایه اولویت دارد

زارع در خصوص مالیات بر عایدی سایر بازار‌ها گفت: در بودجه ۹۷ برای واردکنندگان خودرو نیز ۶۰ درصد مالیات بسته شده و در آینده نیز همه بازارهای غیرمولد مشمول این طرح می‌شوند؛ اما به دلیل آنکه مسکن ضرورت مردم بوده و زیرساخت آن ‌هم‌اکنون فراهم است، از این بازار شروع کرده‌ایم.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.