۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۱۰۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس اعلام یکی از بزرگترین انجمن های حمل و نقل بین المللی جهان، ایران در ماه آگوست بزرگترین خریدار دانه سویا از آمریکا بوده است. طبق گفته کارشناسان و تحلیلگران جهانی، این اقدام نسنجیده در شرایط سیاسی کنونی برای ایران بسیار خطرناک است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از بزرگترین انجمن های حمل و نقل بین المللی جهان در جدیدترین گزارش خود ایران را به عنوان بزرگترین خریدار دانه سویا از آمریکا در ماه آگوست معرفی کرد.

این مرکز با اشاره به تنش های تجاری پیش آمده میان چین و آمریکا در ماه های پیش ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تجارت محصول سویا بین این دو کشور، ایران را یکی از بزرگترین خریداران سویا از آمریکا دانست.

بر اساس گزارش BIMCO بزرگترین انجمن حمل و نقل بین المللی جهان، ایران در شرایطی تبدیل به بزرگترین خریدار دانه سویا از آمریکا شده است که واردات دانه سویا توسط چین از آمریکا در ماه های گذشته نسبت به سال قبل حدود ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش ۹۵ درصدی صادرات سویا از آمریکا به چین

آمارها نشان می دهد هر سال بین ماه های اکتبر و مارس آمریکا بخش عمده ای از نیاز چین به سویا را تامین می کرد و این انجمن محموله های بسیاری را به مقصد چین در آمریکا بارگیری می نمود.

طبق آمار در مدت مذکور حدود ۳۵ میلیون تن سویا از آمریکا به مقصد چین توسط کشتی های این انجمن حمل شده است. اما در سال جاری با توجه به افزایش تعرفه وارداتی سویا آمریکا در چین میزان واردات چین از محصولات کشاورزی به خصوص دانه سویا به شدت کاهش پیدا کرده است و در هشت ماهه اول سال جاری به ۷.۸ میلیون تن رسیده است.

به عبارت دیگر در ماه آگوست تنها ۶۷ هزار تن دانه سویا از آمریکا به چین صادر شده است که طبق اعلام BIMCO نشانگر کاهش ۹۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل است.

آمارها نشان می دهد برزیل در هشت ماهه اول سال ۲۰۱۸ موفق به تامین نیاز دانه سویا در چین شده است به نحوی که بر اساس اعلام BIMCO برزیل حدود ۵۰ میلیون تن سویا به این کشور صادر کرده است که حدود ۱۵ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

ایران خریدار بزرگ سویا از آمریکا در ماه آگوست

بر اساس اعلام BIMCO تنها در ۴ ماه بین ژانویه ۲۰۱۸ تا جولای ۲۰۱۸ آمریکا توانسته بود حدود ۸۲ هزار تن سویا از طریق کشتی های پانامایی به ایران ارسال کند؛ اما این کشور ت نها در آگوست سال جاری حدود ۴۱۴ هزار تن در قالب ۵ کشتی پانامایی به ایران سویا صادر کرد. جالب توجه است که این میزان صادارت سویا به ایران از سوی آمریکا حدود ۱۳.۲ درصد از کل صادرات سویای این کشور در این ماه محسوب می شود.

گفتنی است پیش از این بلومبرگ نیز در گزارشی به افزایش واردات دانه سویا توسط ایران از امریکا واکنش نشان داده و اعلام کرده بود سومین محموله صادراتی سویا آمریکا در هفته جاری به حجم ۵۶ هزار تن اخیرا به سمت ایران بارگیری شده است.

این در حالی است که از ۱۳ آبان دور جدید تحریم های ایالات متحده علیه ایران آغاز شده است و انتظار می رفت تحریم های جدید منجر به ایجاد مشکلاتی برای طرف ایرانی بشود.

واردات دانه سویا از آمریکا برای ایران خطرناک است

بر اساس اعلام پیتر ساند تحلیلگر ارشد انجمن حمل و نقل بین المللی BIMCO دلیل اصلی واردات گسترده ایران از سویای آمریکا در شرایط فعلی نامعلوم است؛ اما این موضوع برای این کشور در شرایط کنونی خطرناک به نظر می رسد.

گفتنی است طبق اعلام سایر تحلیلگران، اینکه آمریکا به دلیل کاهش صادرات خود به چین در پی گسترش بازارهای صادارتی باشد طبیعی به نظر می رسد؛ اما دلیل اصلی اشتهای مسئولین ایرانی برای واردات دانه سویا از امریکا نامعلوم است و این موضوع می تواند آسیب های جدی برای این کشور در شرایط جدید به دنبال داشته باشد.

منابع:

اخبار جهانی yon.ir/94kXJ

سی ان اس اس yon.ir/IFGqM

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.