۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۰۳۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

پیدایش فناوری های جدیدی همچون بلاک‌چین فرصت های بی نظیری را برای موسسات مالی و دولت های مستقل فراهم آورده است. آن ها می توانند با استفاده از فناوری بلاک‌چین در تبادلات مالی فرامرزی، ضعف های پیام رسان سوئیفت را با افزایش سرعت، امنیت و شفافیت و همچنین کاهش ریسک و خطا پوشش دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد سلطه دلار بر بازارهای مالی جهان با سوء استفاده های متعدد از ناحیه حکمرانان آمریکا همراه بوده است؛ به طوریکه اعمال تحریم های زنجیره ای بین المللی علیه کشورهایی که خود را با سیاست های این کشور همسو نساخته اند در یک دهه گذشته به طور قابل ملاحظه ای رشد کرده است.

این اقدامات خصمانه، دولت های کشورهای مختلف بخصوص کشورهای هدف این تحریم ها را نسبت به آینده نگران کرده و آن ها را بر آن داشته است تا به دنبال یافتن مسیرهای جدید برای انجام تبادلات تجاری و مالی بین المللی خود باشند.

راهکارهای متعدد کشورها برای کاهش وابستگی به نظام مالی بین الملل

راه اندازی سیستم های مالی جایگزین سوئیفت در برخی کشورهای نوظهور از جمله چین، روسیه و هند و همچنین انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و انجام تبادلات مالی با ارزهای ملی را می توان از جمله این تلاش ها برشمرد.

در این میان، پیشرفت های شگرف سال های اخیر در فضای تکنولوژی و ایجاد فناوری های جدیدی همچون بلاک‌چین دریچه های تازه ای را برای محققان باز نموده است. بلاک‌چین به لحاظ لفظی به معنی دفترکل توزیع شده است و در عمل به معنی حذف سیستم مرکزی و ارتباط دوجانبه بین تمامی رنجیره هاست.

فناوری بلاک‌چین ظرفیت فراوانی را در دنیای مالی فراهم کرده است و تنها یکی از کاربردهای آن استفاده در تسویه تبادلات فرامرزی است. این موضوع توجه بسیاری از نهادهای مالی و حتی برخی دولت ها را به خود جلب کرده است. به ویژه آن که مزایای استفاده از این فناوری به مراتب بیشتر از سیستم های قدیمی همچون سوئیفت است.

پیام رسان های مبتنی بر بلاک‌چین جایگزین سوئیفت خواهند شد

بر این اساس، پیدایش فناوری بلاک‌چین جایگزینی سریعتر با خطاپذیری کمتر برای تبادلات جهانی پیشنهاد می کند. این درحالیست که دنیای مالی فعلی توجه خود را به فناوری های رو به رشد آغاز کرده اما همچنان نسبت به آن ها عقبتر است.

این فناوری در ارسال پول میان ارزهای ملی، بسیار سریعتر از سیستم کنونی بر مبنای سوئیفت عمل می کند. همچنین این فناوری، سیستم تبادل خودکار ارزان، سریع و مقاوم در برابر هک شدن ارائه می دهد. در صورتی که فناوری مذکور، مکانیسمی قوی برای تبادلات فرامرزی فراهم کند، می تواند تهدیدی برای جایگزینی شبکه سوئیفت باشد.

زمان و هزینه بالا مهم ترین اشکال سوئیفت

در حال حاضر منتقدان سوئیفت به یک دلیل معتبر آن را قدیمی و ناکارامد می دانند: در سوئیفت مخابره فرامرزی پرداخت ها برای انجام تسویه در بیشتر موارد روزها زمان می گیرد و هزینه بکارگیری آن بالاتر از ۱۰ درصد است.

از چند منظر می توان این موضوع را بررسی نمود، اما این واقعیت انکارناپذیر است که شبکه سوئیفت و بیشتر زیرساخت های فناوری اطلاعات بانکی برای چنین مدت زمان زیادی از فناوری جدید دور بوده که ناگزیر آن ها را آسیب پذیر کرده است. می توان گفت هیچ چیز غیر قابل انکاری نیست اما بلاک‌چین یک شبکه با قابلیت رویت بالا و یک مکانیسم داخلی برای نپذیرفتن تبادلات جعلی در اختیار قرار می دهد.

تبادلات صورت گرفته از طریق سوئیفت اغلب پیش از اینکه به مقصد برسد از میان چندین بانک عبور می کند. این مکانیسم هزینه‌زا و زمان‌بر است؛ لیکن این موضوع همواره نقاط آسیب پذیر بیشتری را نیز اضافه می کند.

سرعت، امنیت و شفافیت بالاتر و خطاپذیری کمتر بلاک‌چین

بلاک‌چین روش قطعی‌تری برای ارسال پول بین ارزهای ملی ارائه می دهد. در این روش بدون نیاز به واسطه ها، هر دو طرف مبادله در فرآیند تبادل، مبلغ را از یک حساب[۱] به حسابی دیگر جابه‌جا می کنند.

این عملیات با سرعت، امنیت و شفافیت بالاتری انجام می شود و از طریق آن می توان بجای چند روز انتظار، در چند دقیقه انتقال مالی را انجام داد. علاوه بر این احتمال وقوع خطا در این روش نیز به مراتب کمتر از روش های قدیمی است.

کاهش ریسک تبادلات بین‌المللی با استفاده از بلاک‌چین

تبادلات فرامرزی برای هکرها از جذابیت خاصی برخوردار است. بانک ها به دلیل عدم شفافیت در چگونگی حرکت این تبادلات، شانس کمی برای بازیابی وجوه دزدیده شده خود دارند. در این زمینه کشورهای نوظهور نسبت به سایر کشورها در معرض ریسک بیشتری قرار دارند؛ چراکه مستعد اتخاذ سیاست های امنیتی با سختگیری کمتر برای جذب کسب و کارها هستند.

نمونه های متعدد نشان می دهد موقعیت «شبکه مالی مرکزی» در سیستم مالی جهانی، دیگر تضمین شده نیست و امکان سوء استفاده و تقلب در آن وجود دارد. در حالیکه استفاده از فناوری بلاک‌چین در این زمینه نیز شرایط را بهبود می بخشد و موجب کاهش ریسک نقل و انتقالات مالی در تبادلات بین المللی می شود.

پینوشت:

[۱] wallet address

منبع: مدیوم  yon.ir/wFKJb

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.