۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۹۳۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ دسته: انرژی
۰

به گفته نماینده امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، این کشور به عراق معافیتی اعطا کرده است که بر اساس آن می تواند به پرداخت‌های خود در ازای واردات برق از ایران ادامه دهد. با اینحال به گفته مقامات عراقی این معافیت به طور موقت به عراق اعطا شده است و این کشور ۴۵ روز مهلت دارد تا وابستگی خود به ایران در زمینه واردات برق و گاز را کاهش دهد؛ فرصتی که ایران باید از آن به بهترین نحو استفاده کند تا بازار عراق را از دست ندهد.

به گزارش مسیر اقتصاد عراق به شدت برای تامین برق و گاز طبیعی خود به ایران وابسته است و نگران است که تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی ایران، عرضه این محصولات را به خطر بیندازد.

معافیت ۴۵ روزه صادرات برق ایران به عراق از تحریم های آمریکا

در همین راستا برایان هوک، نماینده امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفته است: «ما به عراق معافیتی اعطا کردیم که به آن اجازه می‌دهد به پرداخت‌های خود در ازای واردات برق از ایران ادامه دهد.»

وی افزود: ما اطمینان داریم این به عراق کمک می‌کند تا کمبود الکتریسیته در جنوب را محدود کند.

عراق ۴۵ روز برای قطع وابستگی به ایران فرصت دارد

یک منبع آگاه عراقی نیز در این خصوص گفت: حالا عراق باید به آمریکا نشان دهد که چگونه وابستگی خود به گاز ایران را قطع خواهد کرد.

این منبع آگاه افزود: آمریکا ضمن اعطای معافیت در واردات برق و گاز از ایران، ۴۵ روز به ما فرصت داده است که تا به آن ها برنامه‌ای برای قطع تدریجی واردات نفت و گاز از ایران، ارائه کنیم.[۱]

دومین عقب نشینی آمریکا در جنگ اقتصادی با ایران

گفتنی است پس از معافیت موقت ۸ کشور از تحریم های نفتی علیه ایران، این دومین بار است که آمریکا از مواضع خود در خصوص تحریم ایران تاحدودی عقب نشینی می کند؛ تا بتواند با قدرت بیشتری ایران را تحت فشار قرار دهد.

پیش از این برخی رسانه ها از تلاش عربستان برای جایگزین کردن سهم ایران در تامین برق عراق خبر می دادند. اما با توجه به محدودیت های فنی صنعت برق عربستان، عملا امکان چنین کاری برای عربستان فراهم نیست و اخبار مذکور تنها جنبه رسانه ای و تبلیغاتی داشته است.

اکنون باید دید مسئولین دولت و وزارت نیرو از این فرصت برای افزایش سطح صادرات برق که در سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است، چگونه استفاده خواهند کرد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر، کد خبر: ۴۴۵۳۴۰۵

انتهای پیام/ تعرفه گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.