۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۸۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با انتقاد نسبت به این سیاست دولت گفت: وزارت جهاد به جای پرداخت یارانه نقدی باید با استناد به اسناد صادراتی کمک هزینه حمل‌ونقل صادراتی در نظر بگیرد؛ چرا که یارانه نقدی چیزی جز تأثیر منفی بر تنظیم بازار داخل در پی نخواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از فارس، علی نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با انتقاد از سیاست‌های تشویقی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش صادرات محصولاتی همچون سیب، کشمش و اخیراً مرکبات، خاطرنشان کرد: با افزایش تولید مرکبات در کشور وزارت جهاد اعلام کرده بود که صادرکنندگان به ازای صادرات این محصول می‌توانند سال آینده مجوز رسمی واردات مرکبات بین ماه‌های اردیبهشت و شهریور را اخذ کنند.

وی با اشاره به جلسه چند روز اخیر در دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: در این جلسه عنوان شد که به ازای صادرات هر کیلو پرتقال و نارنگی وزارت جهاد ۵۰۰ تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند و ما معتقدیم این مسأله چیزی جز هدر دادن بیت‌المال نیست و ممکن است در این بین رانت‌هایی را به وجود آورد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی تصریح کرد: ما طی نامه‌ای به وزارت جهاد به عنوان نماینده تشکل‌های بخش خصوصی اعلام کرده‌ایم که وزارت جهاد به جای سیاست تعرفه‌های متغیر و یارانه نقدی بهتر است این بودجه را برای کمک هزینه حمل‌ونقل صادراتی در نظر بگیرد.

نورانی با اشاره به سیاست کاهش تعرفه موز از ۲۶ درصد به ۵ درصد در قبال صادرات سیب، خاطرنشان کرد: این مسأله سبب شد که موز با دو تعرفه متفاوت ۵ و ۲۶ درصد وارد شود اما در نهایت فقط ۸۰۰ تومان به قیمت تمام شده موز برای مصرف‌کننده انجامید در حالی که بسیاری از قشر ضعیف و متوسط این میوه را در سبد خانوار داشتند.

وی همچنین به اختصاص یارانه نقدی به صادرات کشمش هم اشاره‌ای کرد و گفت: نمی‌دانیم چرا وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از صادرات تتها به سیاست صادرات محصولاتی چون سیب، کشمش در ازای واردات موز متوسل می‌شود در حالی که ما به محصولاتی همچون فلفل، دارچین، پودر نارگیل و میوه‌های خشک گرمسیری هم نیاز داریم که می‌توانیم تعرفه این محصولات را به ازای صادرات محصولات دیگر کاهش دهیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با انتقاد از برخی سیاست‌گذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی، گفت: هیچ گاه آقایان در جلسات خود و برای تصمیم‌گیری‌های این چنینی از نظر تشکل‌های بخش خصوصی که دست‌اندرکار هستند استفاده نمی‌کنند و معلوم نیست تحت چه تدابیری در اتاق در بسته به یکباره چنین سیاست‌هایی را تدوین می‌کنند.

نورانی از نامه‌ای به وزارت جهاد برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: در این نامه پیشنهاد داده‌ایم که به جای پرداخت یارانه نقدی با استناد به اسناد صادراتی وزارت جهاد کمک هزینه حمل‌ونقل صادراتی را در نظر بگیرد چرا که یارانه نقدی چیزی جز تأثیر منفی بر تنظیم بازار داخل در پی نخواهد داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.