۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۷۸۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

شرکت خودروسازی سینوتراک نیجریه قصد دارد عمق داخلی سازی محصولات خود را به بیش از ۶۰ درصد برساند. در این صورت این شرکت می تواند به توسعه تولید محصولات خود در منطقه غرب آفریقا بپردازد و میزان ارزش افزوده تولیدی خود را تا ۶۰ درصد افزایش دهد. افزایش صادرات خودروهای تجاری به کشورهای غرب آفریقا نظیر ساحل عاج، غنا، گینه و بورکینافاسو از برنامه های اصلی این شرکت خودروساز نیجریه ای است.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت خودروسازی سینوتراک که در منطقه غرب آفریقا و به طور خاص کشور نیجریه به تولید خودرو می پردازد، وارد مرحله جدیدی از حرکت توسعه ای خود شده است.

آنطور که مقامات سینوتراک گفته اند، بهبود عمق ساخت داخل محصولات تولید شده این شرکت و افزایش آن به بیش از ۶۰ درصد از برنامه های توسعه ای این شرکت خودروساز است. از دیگر برنامه های شرکت سینوتراک افزایش تولید خودروهای تجاری است.

تولید ۱۰ هزار دستگاه کامیون در نیجریه توسط شرکت خودروساز سینوتراک

حکمت دپا مدیرکل شرکت خودروساز سینوتراک در اظهاراتی گفت: برای تولید خودروهای تجاری در نیجریه، سه فاز اجرایی در پیش رو داریم.

وی افزود: هم اکنون فاز اول برنامه های این شرکت خودروساز در حال انجام است و فازهای بعدی که به بخش های جوشکاری، نقاشی و تولید بدنه خودروهای تجاری مرتبط می شود، در مراحل بعدی انجام می شود.

دپا مدیر این شرکت خودروساز نیجریه ای ادامه داد: سینوتراک دارای ظرفیت تولید روزانه ۱۵ کامیون است، که این میزان در سال به ۱۰ هزار دستگاه افزایش می یابد و زمینه اشتغال ۳ هزار نفر از این طریق فراهم می شود.

افزایش ۶۰ درصدی ارزش افزوده با داخلی سازی خودرو در نیجریه

حکمت دپا گفت: تولید انواع مختلف کامیون، تریلر و تانک با داخلی سازی بالا در یک سال آینده موجب می شود تا میزان ارزش افزوده تولیدی در کارخانه خودروسازی سینوتراک، ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد.

وی گفت: این شرکت خودروساز برنامه ویژه ای به منظور راه اندازی کارخانه های مهندسی جوش و نقاشی برای ساخت کابین خودروهای تجاری دارد تا بتواند از این طریق داخلی سازی خودروهای سنگین را افزایش دهد و نیاز به واردات قطعات CKD را کاهش دهد.

این مدیر شرکت خودروساز با بیان اینکه برنامه های این شرکت فروش محصولات خود به سایر کشورهای آفریقایی، خصوصا کشورهای غرب این قاره است و تنها به بازار داخلی نیجریه بسنده نمی کند، ادامه داد: فروش خودروهای سینوتراک به کشورهای غربی آفریقا ( ECOEAS) از اولویت های این شرکت خودروساز است که شامل کشورهای بنین، بورکینا فاسو، کیپ ورد، ساحل عاج، گامبیا، غنا و گینه می شود.

سرمایه گذاری مشترک خودروساز نیجریه ای سینوتراک با شرکای چینی  

شرکت خودروساز نیجریه ای سینوتراک به منظور توسعه فعالیت های خود به سراغ قراردادهای سرمایه گذاری مشترک رفته است. این شرکت خودروساز قراردادی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار با شریک چینی خود منعقد نموده که بر اساس آن سهم خودروساز نیجریه ای ۶۵ درصد و سهم طرف چینی ۳۵ درصد است.

این شرکت برای گسترش تولید کامیون های سنگین، متوسط، سبک و تریلرها روی به قراردادهای سرمایه گذاری مشترک آورده است. اهداف سینوتراک نیجریه از انعقاد این قراردادها شامل موارد ذیل است:

  1. بهبود اشتغال در صنعت خودرو نیجریه
  2. ارتقاء عمق ساخت داخل محصولات تولید شده سینوتراک
  3. کمک به توسعه اقتصادی در نیجریه و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تولید محصولات
  4. راه اندازی سایت جدید در منطقه لاگوس برای تولید خودروهای تجاری

همکاری با قطعه سازان خارجی مسیر مناسب انتقال دانش فنی

با اینحال تجربه کشورهای موفق در صنعت خودرو نشان می دهد که قراردادهای سرمایه گذاری مشترک منجر به انتقال فناوری موثر در صنعت خودرو این کشورها نشده است.

تجربه این کشورها حاکی از آن است که خودروسازان در قرارداد با تأمین کنندگان قطعات خودرو توانسته اند تا صنعت خودرو را متحول کنند. اما برای کشورهایی که در ابتدای مسیر توسعه ای صنعت خودرو هستند، انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری مشترک سبب می شود تا عمق ساخت داخل محصولات تولیدی افزایش یابد.

منبع: آفریقا نیوز yon.ir/DS6yt

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.