۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۷۷۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

تحلیلگران حذف صادرات ۲ میلیون بشکه نفت ایران از بازار را به دلیل ویژگی های کیفی و فنی غیر ممکن می دانند؛ اما همواره این نگرانی وجود دارد که آمریکا برای مقابله با ایران در تحریم و جنگ اقتصادی، برای جایگزینی نفت ایران و کاهش فروش آن، تولید خود و شرکای سیاسی اش را افزایش دهد؛ از طرف دیگر نیز با تدابیری از جمله اعطای معافیت، فرصت کشورها برای پیدا کردن فروشندگان جدید را بیشتر کند. در این زمینه ضروری است استفاده حداکثری از ظرفیت بورس نفت به عنوان راهکار های بی اثر کردن تحریم فروش نفت، بیش از پیش مورد توجه مسئولین وزارت نفت قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در گزارش جدید خود، میزان تولید نفت خام این کشور در ماه آگوست (مرداد ماه) را ۱۱.۳۵ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

افزایش تولید نفت آمریکا برابر با کل صادرات ایران

این میزان ۲.۱ میلیون بشکه بیشتر از میزان تولید آمریکا نسبت به یک سال قبل است. در واقع رونق تولید نفت شیل آمریکا موجب شده است که تقریبا به اندازه تولید ایالت نیومکزیکو به میزان تولید نفت آمریکا اضافه شود.

دو ایالت تگزاس و نیومکزیکو در صدر افزایش تولید نفت آمریکا در ماه های اخیر بوده اند به نحوی که دو سوم از افزایش تولید نفت آمریکا متعلق به این دو ایالت بوده است.

در حال حاضر میزان تولید آمریکا از پیش بینی یک سال گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیشی گرفته است؛ در حالی که برای ماه جولای ۱۱.۱۴ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده بود، میزان محقق شده تولید نفت آمریکا به ۱۱.۳۵ میلیون بشکه نفت در روز رسید.

نکته جالب توجه این است که تنها در طول ۷ ماه از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، میزان تولید نفت آمریکا ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. آمریکا این مسئله را مرهون اقتصادی شدن تولید نفت شیل به واسطه افزایش قیمت های جهانی است.

آمریکا کماکان ۵ میلیون بشکه نفت وارد می کند

موسسه ریستاد انرژی (Rystad Energy) که تاکنون پیشبینی های قابل اعتنایی در زمینه تولید نفت آمریکا ارائه کرده است، میزان تولید این کشور را در قیمت های متفاوت نفت در سال های آتی گزارش کرده است.

بر همین اساس در صورتی که در سال ۲۰۲۵ قیمت های نفت ۵۵، ۶۵ و ۷۵ دلار باشد، میزان تولید نفت آمریکا به ترتیب در حدود ۱۵، ۱۸ و ۲۰ میلیون بشکه نفت در روز خواهد بود.

با این وجود کشور آمریکا هنوز به عنوان یک وارد کننده نفت محسوب می شود و خالص واردات نفت این کشور در حدود ۵ میلیون بشکه نفت در روز است.

پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۰، میزان تولیدات نفت آمریکا به تقاضای آن برسد و به این ترتیب تراز واردات نفت این کشور به صفر برسد. (۱)

استفاده حداکثری از بورس نفت تنها راه مقابله با تدابیر تحریمی آمریکا

در حال حاضر میزان تولید نفت در دنیا از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر رفته است و در این میان میزان صادرات ایران سهمی ۲ درصدی از این رقم دارد.

تحلیلگران حذف صادرات ۲ میلیون بشکه نفت ایران از بازار را به دلیل ویژگی های کیفی و فنی غیر ممکن می دانند؛ اما همواره این نگرانی وجود دارد که آمریکا برای مقابله با ایران در تحریم و جنگ اقتصادی، برای جایگزینی نفت ایران و کاهش فروش آن، تولید خود و شرکای سیاسی اش را افزایش دهد. از طرف دیگر نیز با تدابیری از جمله اعطای معافیت، فرصت کشورها برای پیدا کردن فروشندگان جدید را بیشتر کند.

بنابراین لازم است مسئولین با نگاهی واقع بینانه، خود را برای سخت ترین شرایط و بدترین احتمالات آماده نموده و برای تکمیل اقدامات ضدتحریمی، برنامه ریزی مستمر و جدی داشته باشند.

همانطور که مسئولان آمریکایی برای تکمیل تحریم ایران کمر همت بسته اند، بایستی مسئولان کشور نیز از این فرصت برای مقابله با تحریم ها و بی اثر نمودن آن ها استفاده نمایند؛ چراکه بی عملی یا کندی در عمل، در نهایت به پیشرفت اهداف مدنظر آمریکا منجر خواهد شد.

در این زمینه ضروری است استفاده حداکثری از ظرفیت بورس نفت به عنوان راهکار های بی اثر کردن تحریم فروش نفت بیش از پیش مورد توجه مسئولین وزارت نفت قرار گیرد.

بررسی ها نشان می دهد امکان افزایش فروش نفت از طریق بورس تا بیش از ۱ میلیون بشکه در روز نیز وجود دارد؛ تداوم عرضه نفت به صورت منظم در بورس، عرضه سایر محصولات نفتی جهت گسترش سبد فروش و اصلاح مصوبه سران ۳ قوه برای ایجاد امکان فروش ۱۰۰ درصد ریالی، ۳ اقدام کلیدی است که باید جهت افزایش حجم فروش نفت خام از طریق بورس در دستور کار قرار گیرد.

پینوشت:

(۱) بلومبرگ yon.ir/1wTtB

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.