۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۵۹۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

دولت آمریکا اعلام کرد ۸ کشور را به طور موقت از تحریم خرید نفت ایران معاف نموده است. با این حال به گفته مقامات آمریکایی، هدف این کشور همچنان صفر کردن فروش نفت ایران است و این معافیت های موقت، به معنی منصرف شدن از این هدف نیست. بنابراین لازم است ایران نیز از فرصت پیش آمده بهره ببرد و اقداماتی همچون فروش ریالی نفت در بورس انرژی را به منظور بی اثر نمودن تحریم ها، تکمیل و با سرعت بیشتری اجرایی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد یک مقام دولتی آمریکا خاطرنشان کرده است که این کشور، هشت واردکننده نفت ایران را از تحریم هایی که از ۵ نوامبر (۱۳ آبان) عملیاتی می شوند، معاف کرده است. ژاپن، کره جنوبی و هند از جمله این کشور ها هستند که به آن ها معافیت اعطا شده است. گفته می شود که چین نیز در این فهرست حضور دارد.

معافیت موقت ۸ کشور از تحریم خرید نفت ایران

این منبع همچنین گفته است که معافیت ها موقت است و واشنگتن انتظار دارد کشورهای عضو این لیست به تدریج واردات نفت خام از ایران را کاهش دهند و هدف نهایی صفر کردن صادرات نفت خام ایران است تا منبع اصلی درآمدش را از بین ببرد.

با این حال رئیس بزرگترین شرکت نفت هند، گفته است که کاهش واردات به صفر غیر واقعی بوده و به بازار آسیب می رساند. البته از زمانی که ترامپ اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران را اعلام کرده است، ایران استدلال مشابهی را مطرح کرده است.

تهران علاوه بر اینکه تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است، اعلام کرده است که ظرفیت های مازاد موجود در جهان به اندازه کافی قابلیت جبران عرضه نفت ایران را ندارد.

این مسئله موجب افزایش قیمت نفت می شود که آمریکا و متحدانش تمایلی به آن ندارند؛ چراکه صنایع انرژی بر آن ها نیاز به نفت و سوختی بیشتر از آنچه خود می توانند تولید کنند، دارد.

لیست کشورهایی که برای معافیت از تحریم خرید نفت ایران انتخاب شده اند، به طور رسمی در روز دوشنبه، روز اعمال تحریم های جدید اعلام می شود.

علاوه بر این، واشنگتن از شرکای خود خواسته است تا تجارت را با دیگر کالاها که شامل تحریم نیستند نیز کاهش دهد تا فشار به ایران را به حداکثر برساند.

ایران در تدارک برای مقابله با تحریم ها

در عین حال ایران نیز در حال آمادگی برای مقابله با تحریم است. در اوایل این هفته رسانه ها گزارش دادند که رئیس جمهور روحانی تیم اقتصادی دولت را جایگزین کرد و چهار بار نفت خام بر روی بورس انرژی ایران فروخته شد. درست است که مقدار نفت فروخته شده کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز است، اما می تواند شروع یک فرآیند منظم باشد.

در عین حال، تهران به دنبال راه هایی برای تقویت روابط خود با همکاران از جمله چین، هند و اتحادیه اروپا است.

صفر کردن صادرات نفت ایران، توهم یا واقعیت

درست است که مقامات آمریکایی از جمله رئیس جمهور این کشور از صفر کردن صاردات نفت ایران تا روز اعمال تحریم های جدید علیه ایران در ۱۳ آبان سخن گفتند اما شاید خود آن ها نیز می دانستند که این امر در کوتاه مدت ممکن نیست.

در بلند مدت نیز رساندن آن به صفر مطلق، امری غیر ممکن به نظر می رسد اما کاهش چشمگیر فروش نفت ایران، مسئله ای جدی هم برای آمریکا و هم برای ایران است.

علاوه بر این آمریکا موقتا به این ۸ کشور معافیت داده است و در بازه کوتاهی در آینده، انتظار کاهش بیشتر از واردات نفت ایران توسط کشور های مختلف دنیا را دارد.

معافیت موقت ۸ کشور فرصتی برای تکمیل اقدامات ضد تحریمی

در چنین شرایطی لازم است ایران نیز از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببرد و اقداماتی ساختاری را در راستای بی اثر نمودن تحریم های آمریکا در دستور کار قرار دهد. تا به حال کار های مثبت و ضد تحریمی در کشور انجام گرفته است، اما نباید به همین اقدامات بسنده کرد و مسئله تحریم فروش نفت ایران را تمام شده دانست.

به عنوان مثال طرح فروش ریالی نفت در بورس انرژی، در راستای مقابله با تحریم کلید خورده است اما بایستی به صورت پیگیرانه توسط مسئولان مورد توجه قرار گیرد و اقدامات تکمیلی حول آن از جمله فروش ۱۰۰ درصد ریالی انجام شود؛ تا به عنوان یک راه قابل اتکا در فروش بخش قابل توجهی از نفت کشور مطرح گردد.

منبع: اویل پرایس yon.ir/Q4BT5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.