۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۴۲۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ دسته: مسکن
۰

مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری برای جلوگیری از سوداگری در خرید و فروش مکرر ملک و همچنین در هدایت سرمایه به سمت تولید مسکن اثرگذار است. در متن طرح این مالیات، علاوه بر سازندگان مسکن، مردم نیز به تعداد اعضای خانوار از مالیات بر عایدی معاف هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه ۱۸:۳۰ چهارشنبه ۹ آبان شبکه خبر در رابطه با موضوع طرح مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده به ارائه نظرات خود پرداخت.

دلالان و سوداگران هدف مالیات بر عایدی سرمایه

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعریف برخی از افراد از رونق، فروش خانه توسط افراد خاص با رانت است؛ در صورتی که یک عده خاصی برای تفسیر سودجویی خود این تعریف را ارائه می کنند.

وی ادامه داد: هدف این طرح گرفتن مالیات از بازار دلالی و واسطه گری در خرید و فروش مکرر ملک است در حالی که در این طرح، مالیاتی از تولید و ساخت مسکن اخذ نمی‌شود.

زارع خاطرنشان کرد: این مالیات زمین‌های کشاورزی و صنعتی را نیز در برنمی‌گیرد تا منجر به تقویت تولید در کشور شود. همچنین مردم به تعداد اعضای خانوار خود از این مالیات معاف هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: در حال حاضر با توجه به فراهم بودن شرایط بازار مسکن برای دریافت این مالیات از مسکن شروع شده و به تدریج از بازارهای سکه، خودرو و… نیز اخذ خواهد شد.

بازگشت سرمایه به سمت تولید مسکن با مالیات بر عایدی سرمایه

رحیم زارع گفت: یکی از زیر ساخت ها برای جلوگیری از فساد اجرای دولت الکترونیک است؛ اما مالیات بر عایدی سرمایه در هر زمینه ای مانع از بروز فساد می شود و باعث می شود سرمایه به تولید باز گردد.

وی ادامه داد: در برخی کشور‌ها مالیات بر عایدی سرمایه تا ۷۵ درصد نیز می رسد تا از دلالی و افزایش سرمایه لجام گسیخته جلوگیری کند.

زارع با بیان اینکه امروزه ۶۶ درصد خرید مسکن سرمایه گذاری است و ۳۴ درصد مصرفی گفت: اگر با ارز ۴۲۰۰ تومانی برآورد کنیم خانه های خالی سرمایه گذاری شده نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

وی افزود: در سبد خانوار ایرانی چنانچه شخصی بخواهد مسکن خریداری کند باید ۴۵ درصد درآمدش را برای چندین سال تخصیص دهد در صورتیکه در برخی کشورها به دلیل اجرای این مالیات در آنجا، ۷ تا ۱۷ درصد از درآمد خانواده برای خرید مسکن کافی است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.