۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۲۲۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ دسته: انرژی، تجارت دوجانبه
۰

دولت عراق به تازگی تحت فشار مقامات آمریکایی، در قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری توسعه ایستگاه های برق، شرکت آمریکایی جنرال الکتریک را جایگزین زیمنس آلمان نموده است؛ این اقدام آمریکا نشان می دهد کشورهای جهان از نفوذ سیاسی خود در راستای تحقق اهداف اقتصادی و سیاسی بهره می برند. در این زمینه لازم است ایران نیز با استفاده از نفوذ خود در کشورهایی همچون عراق و سوریه، شرایط را برای حضور بیشتر شرکت های ایرانی تسهیل نماید؛ در صورتی که ایران در این زمینه منفعلانه عمل نماید، شرایط برای حضور رقبا فراهم می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا توانسته است پس از حمله به عراق، نفوذ خود را در نهادهای داخلی این کشور افزایش دهد و از آن زمان به بعد بارها از این نفوذ در راستای تأمین منافع خود در منطقه بهره برده است.

عراق تحت فشار آمریکا جنرال الکتریک را جایگزین زیمنس آلمان کرد

در تازه ترین مورد دولت آمریکا مقامات عراقی را تحت فشار قرار داده است تا قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری توسعه ایستگاه‌های برق با شرکت زیمنس آلمان را کنار بگذارد و به جای آن قراردادی مشابه با شرکت آمریکایی جنرال الکتریک منعقد نماید.

به گفته منابع آگاه، مقامات دولت آمریکا به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اطلاع داده اند که اگر قرارداد این توسعه ایستگاه های برقی با شرکت زیمنس آلمان را اجرایی نماید، روابط دوجانبه آمریکا و عراق با مخاطراتی مواجه خواهد شد.

درپی این تهدیدات در هفته های اخیر دولت عراق قرارداد با شرکت زیمنس آلمان را ملغی اعلام کرده و قرارداد اولیه توسعه ایستگاه های برق را با شرکت آمریکایی جنرال الکتریک منعقد کرده است. این اقدام عراق به شدت مورد انتقاد مقامات آلمانی قرار گرفته است.

جو کایزر مدیرعامل زیمنس اواخر بیش از یک ماه قبل با العبادی دیدار کرد تا در مورد ایجاد ظرفیت یازده گیگاواتی برق گفت وگو کند. این طرح قرار بود ظرف چهار سال اجرایی شود و ضمن متحول نمودن بخش انرژی عراق، هزاران شغل در این کشور ایجاد کند.

اکنون آمریکایی ها در تلاش هستند توافق نهایی بین دولت عراق و جنرال الکتریک ظرف مدت یک هفته آینده منعقد شود.

تلاش آمریکا برای کاهش نفوذ ایران در منطقه با ورود به صنعت برق عراق

مقامات دولت آمریکا به منظور موجه جلوه دادن اقدام خود به گسترش حضور ایران در عراق متوسل شده اند و جایگزینی زیمنس با جنرال الکتریک را در راستای کاهش نفوذ ایران در عراق دانسته اند.

گرت مارکویز سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این خصوص گفته است: «این اقدام در راستای تلاش ما برای تقویت دولت عراق و کاهش نفوذ ایران در این کشور بوده است. ما قصد داریم ایران را از هرگونه فعالیت در عراق خارج کنیم.»

آمریکا به دنبال تسلط بر بخش انرژی عراق

علاوه بر انعقاد قرارداد توسعه ایستگاه های برق بین جنرال الکتریک و عراق، دولت آمریکا در هفته های اخیر موفق شد یک توافق نامه اولیه با مقامات عراقی درخصوص توسعه بخش انرژی این کشور منعقد نماید.

هدف اصلی آمریکا از این اقدام افزایش تسلط خود بر بخش انرژی عراق و در عین حال کاهش وابستگی این کشور به واردات گاز ایران عنوان شده است. در حال حاضر عراق زیرساخت های لازم برای دسترسی به بیش از ۶۰ درصد منابع انرژی خود را ندارد و به همین دلیل به واردات انرژی وابسته است.

استفاده ایران از جایگاه سیاسی در راستای تحقق اهداف اقتصادی

اقدام اخیر آمریکا نشان داد کشورهای جهان از نفوذ سیاسی خود در راستای تحقق اهداف اقتصادی و سیاسی خود بهره می برند. بنابراین انتظار می رود ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان از نفوذ سیاسی خود به منظور تقویت حضور اقتصادی در کشورهای منطقه همچون عراق و سوریه استفاده نماید.

در حال حاضر روابط دوجانبه ایران و عراق در سطح مطلوبی قرار دارد و در صورت توافق دولت های دو کشور، شرکت های ایرانی می توانند پروژه های متعددی را در این کشور اجرایی نمایند. به طور خاص شرکت های ایرانی دانش فنی اجرای پروژه های عمرانی و توسعه بخش انرژی عراق را دارند.

حضور گسترده شرکت های ایرانی در عراق علاوه بر مزایای اقتصادی، در نهایت به همگرایی بیشتر دو کشور منجر می‌شود و از نفوذ آمریکا در منطقه جلوگیری می کند؛ اما در صورتی که ایران در این زمینه منفعلانه عمل نماید، شرایط برای حضور رقبا فراهم می شود.

منبع: بلومبرگ yon.ir/uOPTM

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.