۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۲۰۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی توسط مقامات سعودی، بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا این کشور را به اعمال تحریم های سیاسی و اقتصادی تهدید کردند. اما عربستان با مواضعی قاطع و تهدید به اقدام متقابل علیه هرگونه تحریم، پاسخ آنها را داد. استفاده عربستان از ابزار نفت به عنوان سلاح، یکی از کاربردی ترین برنامه های سعودی به منظور همراه نمودن کشورهای غربی با سیاست های منطقه ای این کشور است

به گزارش مسیر اقتصاد مسئله ای که در هفته های اخیر به طور گسترده مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت، قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در کنسول گری این کشور در ترکیه بود.

مقامات عربستانی ابتدا اتهام قتل خاشقچی را نپذیرفتند اما در نهایت مجبور به پذیرش مسئولیت قتل وی شدند.

تهدید عربستان به اقدام متقابل درصورت هرگونه تحریم ازسوی کشورها

درپی این قتل بسیاری از کشورهای اروپایی علیه دولت سعودی موضع گیری کردند و اقدامات دیپلماتیک متعددی همچون لغو سفرهای دیپلماتیک به این کشور را اجرایی نمودند.

حتی مقامات دولت آمریکا، به عنوان بزرگترین متحد سعودی ها نیز از این کشور انتقاد کردند. به طور خاص دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، عربستان سعودی را در صورت دست داشتن در قتل جمال خاشقچی به مجازات سخت تهدید کرد. [۱]

اما مقامات سعودی نیز در پاسخ به انتقادهای مطرح شده تهدید کردند هرگونه فشار و تحریم‌ علیه این کشور با پاسخی شدیدتر روبرو خواهد شد و هر تاثیر منفی بر اقتصاد عربستان، اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.[۲]

استفاده عربستان از سلاح نفت در برابر تحریم کشورهای غربی

برگ برنده عربستان در این زمینه استفاده از ابزار نفت در پاسخ به تهدیدهای کشورهای غربی بود. بازار نفت جهانی اکنون تحت تأثیر کاهش عرضه ایران قرار دارد و سعودی ها نیز با استفاده از این وضعیت می توانند اثرگذاری قابل توجهی بر قیمت نفت داشته باشند؛ چراکه هرگونه موضع گیری آن ها در زمینه افزایش یا کاهش عرضه، به تغییر قابل توجه در قیمت نفت منجر می شود.

در همین راستا تنها پس از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد که هر اقدامی علیه این کشور را با واکنشی شدیدتر پاسخ خواهد داد بهای نفت خام نزدیک به دو درصد افزایش یافت.[۳]

کارشناسان معتقدند گرچه دولت سعودی وابستگی زیادی به کشورهای غربی و به طور خاص آمریکا دارد و در اجرایی نمودن برنامه هایشان در منطقه با آنها همراهی می کند، اما استفاده از ابزار نفت به عنوان سلاح، یکی از کاربردی ترین برنامه های سعودی به منظور همراه نمودن کشورهای غربی با سیاست های منطقه ای این کشور است؛ چرا که عربستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت خام در جهان محسوب می شود.

استفاده از ابزار نفت ممکن است مضراتی برای خود عربستان درپی داشته باشد اما تحلیلگران معتقدند استفاده از این ابزار می تواند منجر به بروز بی ثباتی در بازارهای جهانی شود و تنش های بین چین و آمریکا را نیز به جنگ تبدیل کند. به همین دلیل کشورهای غربی در اعمال تحریم علیه عربستان در شرایط کنونی بازارهای جهانی، به شدت محتاطانه عمل می کنند.

عبرت های عملکرد دولت عربستان در مسئله قتل خاشقچی

توجه به اتفاقاتی که در طول هفته های اخیر و درپی قتل خاشقچی رخ داده است و به طور خاص عملکرد دولت عربستان در این زمینه، عبرت هایی را به همراه دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود:

  • کشورهای غربی تنها به ظاهر پشتیبان حقوق بشر هستند و در عرصه بین الملل تأمین منافع اقتصادی و سیاسی، مهم ترین مسئله برای آن ها است.
  • تهدیدهای کشورهای غربی عمدتا تو خالی و شعاری است و حرکت های خود را متناسب با موضع گیری کشورهای هدف تنظیم می کنند. بنابراین چنانچه کشوری به صورت محکم و قاطع به تهدیدهای آن ها پاسخ بدهد و آن ها را به اقدام متقابل تهدید کند، در نهایت کشورهای غربی اقدامی قابل توجه علیه کشور هدف انجام نخواهند داد.
  • در اختیار داشتن منابع نفتی، یک قدرت بسیار با ارزش محسوب می شود و در صورت استفاده صحیح می تواند به یک ابزار دیپلماتیک برای کشورهای صاحب ذخایر نفتی تبدیل شود تا به وسیله آن به اقدام متقابل علیه دشمنانشان بپردازند.

منابع:

[۱] بلومبرگ yon.ir/IbFPV

[۲] بلومبرگ yon.ir/n1kee

[۳] بلومبرگ yon.ir/TuYku

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.