۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۱۲۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: مرتضی قربانی
۰

روسیه به عنوان یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت قصد دارد با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری دست کم ۵۰۰ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود بیفزاید. علاوه بر این در این کشور ۴۰ طرح ارتقا پالایشگاه های موجود نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد حوزه دریای خزر و روسیه در صنعت نفت جهان یکی از مهمترین بخش ها است که پیش بینی می شود از سال آینده به جمع صادرکنندگان اصلی فرآورده های نفتی نیز وارد شود.

تولیدکنندگان این حوزه در حال حاضر به خودکفایی در فراورده های نفتی رسیده اند و قصد دارند تا سال ۲۰۴۰ به میزان ۵۰۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی خود بیفزایند. ۶۵% این افزایش ظرفیت به صورت میان مدت و مابقی در بلندمدت محقق خواهد شد.

سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری روسیه باهدف افزایش ظرفیت پالایشی

میزان سرمایه در نظر گرفته شده برای میان مدت برابر ۳۰ میلیارد دلار است. این میزان از هزینه قاعدتا برای افزایش ظرفیت کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه اختصاص نیافته و در هدفگذاری اصلی آن افزایش بهره وری و سطح پیچیدگی در پالایشگاه ها در نظر گرفته شده است.

تمرکز شدید حوزه خزر و روسیه بر پالایشگاه های قدیمی خود و اختصاص سرمایه عظیم ۳۰ میلیارد دلاری برای ارتقای صنعت پالایش خود نشان از آن دارد که این منطقه، بخوبی آینده بازار صنعت پالایش را پیش بینی نموده و با افزایش کیفیت فرآورده های تولیدی خود به دنبال ایجاد جایگاهی مهم در جمع صادرکنندگان محصولات پالایشی است. از همین رو پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۲ میزان صادرات فرآورده های نفتی حوزه خزر و روسیه از مقدار ناچیز کنونی به ۴۵۰ هزار بشکه برسد.[۱]

۴۰ پروژه ارتقاء ظرفیت پالایشگاه های موجود

یکی از اعضای «شرکت روس نفت» در اجلاس پالایش در بروکسل گفت که صادرات سوخت های پاک مانند دیزل، بنزین و جت سوخت در سال های آتی به میزان قابل توجهی در روسیه افزایش خواهد یافت.

یوهانس برمر، مدیر عامل دارایی بزرگترین شرکت نفت و گاز روسیه با تاکید بر برنامه ریزی برای مدرن سازی پالایشگاه های بزرگ در روسیه گفت: ۴۰ پروژه اضافی در این کشور انجام می شود که باعث افزایش تولید سوخت های نفتی با کیفیت بالا می شود.

برمر گفت: من فکر می کنم موج دیگری از ارتقاء ها را شاهد باشیم. پالایشگاه های روسیه واقعا انعطاف پذیری در تخته سنگ خام ندارند، بنابراین تنها راه برای تنظیم بازده خروجی، ارتقای پالایشگاه ها است.

شرکت «روس نفت» انتظار دارد که تولید سوخت دیزل در پالایشگاه های روسیه از ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۵ برسد و تولید بنزین نیز از ۱۴ درصد به ۱۷ درصد افزایش یافته و بنابراین نفت کوره از ۲۶ درصد به ۱۵ درصد کاهش یابد.[۲]

وضعیت ارتقای پالایشگاه ها در ایران

کشور ایران از مزایای بالقوه متعددی از قبیل دسترسی به خوراک ارزان، ذخایر بزرگ میعانات گازی، دسترسی به آبهای آزاد و آبراه های بین المللی و عدم وجود قوانین مالیاتی و زیست محیطی دست و پاگیر برخوردار است که شرایط را برای ارتقاء پالایشگاه های داخلی و ورود به بازار جهانی فرآورده های نفتی فراهم می کند. از این رو لازم است این مهم یکی از اولویت های شرکت پالایش و پخش باشد.

با توجه به اینکه ایجاد واحدهای پالایشگاهی جدید هزینه بیشتری از ارتقای سطح واحدهای موجود دارد، لازم است این هدفگذاری در اولویت برنامه ها در نظر گرفته شود اگرچه فعالیت هایی در این زمینه انجام شده است اما تمرکز صرف بر روی میزان کمی تولید مواد موردنیاز کشور در بلندمدت جوابگو نخواهد بود.

یکی از این نمونه پالایشگاه اصفهان است که در سال ۹۵ با اجرای طرح ارتقا، دستاوردهایی همچون کاهش خوراک پالایشگاه به میزان ۱۶ هزار بشکه در روز، کاهش نفت کوره تولیدی پالایشگاه اصفهان به میزان ۱۰ میلیون لیتر در روز با به کارگیری فناوری‌های جدید، افزایش تولید بنزین به میزان ۸.۵ میلیون لیتر در روز محقق شد.[۳]

به نظر می رسد در راه اجرای طرح های ارتقای پالایشگاه های کشور با توجه به مسائل پیش رو، نمی توان بر روی حضور شرکت ها و فاینانس خارجی تکیه کرد و در برنامه های ریزی های مالی و بودجه بندی باید تامین مالی این پروژه با تاکید بر توان سرمایه گذاری داخلی در نظر گرفته شود.

منابع:

[۱] رویترز yon.ir/moqavem102

[۲] مرکز مطالعات زنجیره ارزش yon.ir/moqavem101

[۳] شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی؛ کد خبر ١٠٣٣٦

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.