۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۰۶۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ دسته: انرژی
۰

حقی فام معاون شرکت توانیر گفت: قصد ما این نیست که از مشترکین پول بیشتری دریافت شود، بلکه قصد داریم با اصلاح تعرفه، رفتار مصرفی مشترکین پرمصرف را تغییر دهیم؛ به همین دلیل در آینده نزدیک قصد داریم تعرفه برق مشترکینی که مصرفشان از ۲ برابر الگوی مصرف بیشتر است را به میزان ۵۰ درصد افزایش دهیم.

به گزارش مسیر اقتصاد محمودرضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به کلیات موضوع اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف، اظهار کرد: افزایش تعرفه بسته به مناطق مختلف در رده‌بندی‌های مختلف تعیین شده است و برای این مساله مصوبه‌هایی را نیز در نظر گرفته‌ایم.

معاون شرکت توانیر تاکید کرد: برای مشترکینی که زیر الگو مصرف می‌کنند نه تنها تعرفه را افزایش نمی‌دهیم، ‌ بلکه پیشنهاد طرح‌های تشویقی را نیز برای آن ها در نظر داریم.

وی افزود: قصد ما این نیست که از مشترکین پول بیشتری دریافت شود، بلکه قصد داریم با اصلاح تعرفه، رفتار مصرفی مشترکین پرمصرف را تغییر دهیم.

تعرفه برق مشترکین پرمصرف ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

حقی فام درباره شیوه اصلاح تعرفه ها گفت: اجرای این طرح به گونه‌ای خواهد بود که اگر مشترکین  ۲ برابر الگو مصرف داشته باشند میزان تعرفه ۵۰ درصد برای آن ها افزایش می‌یابد. البته این مساله نیز بسته به مناطق و تعداد متفاوت است.

سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص تعداد مشترکان پر مصرف، خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته از میان مشترکان کل کشور تنها ۱۴ درصد بالاتر از الگو مصرف دارند و ۲ درصد نیز بسیار فراتر از آن چه تعریف شده برق مصرف می‌کنند.

وی با تاکید بر این مساله که این موضوع فعلا برای مشترکان خانگی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و اخذ اجازه از آن ها این طرح را اجرایی خواهیم کرد و امیدواریم که شاهد جنبه‌های مثبت اجرای این طرح باشیم.[۱]

این گفته ها درحالیست که اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف نیازی به مصوبه مجلس ندارد و نمایندگان مجلس نیز بارها از این طرح استقبال کرده اند؛ بنابراین انتظار می رود مسئولین وزارت نیرو هرچه سریعتر نسبت به اجرایی نمودن آن اقدام نمایند.

مجلس پیش قدم در تفکیک مشترکین پرمصرف از سایر مردم

چندی قبل محمود رضا حقی فام اعلام کرده بود برای اجرای این طرح نیازی به تایید و یا صدور مجوزی از سوی مجلس نیست.[۲] همچنین که مجلس بیش از دو ماه قبل موافقت خود را با اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف اعلام کرده بود.

ابتدا در تیرماه سال جاری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با  انتشار گزارشی با عنوان «ارزیابی ابعاد بحران تامین برق تابستان و راهکارهای مقابله با آن» ضمن ارائه توضیحاتی درباره موضوع بحران برق در فصل تابستان امسال، پیشنهاد داد قیمت برق مشترکین پرمصرف افزایش یابد و درآمد حاصله به مشترکان کم مصرف پرداخت شود.[۳]

سپس در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس که ابتدای مرداد ماه سال جاری با عنوان «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» و با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا، تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی برگزار گردید، بر اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد.

چندی بعد این کمیته با انتشار گزارشی سیاستی با عنوان «بررسی ابعاد و آثار حل بحران خاموشی برق از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی» به طور رسمی خواستار اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف شد.[۴]

نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس نیز پس از آن در مصاحبه ها و اظهارات خود، با قاطعیت از این موضوع دفاع کردند و به حمایت از این طرح پرداختند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا، کد خبر:۹۷۰۸۰۴۰۱۷۱۰

[۲] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۶۸۵۲۲

[۳] گزارش شماره ۱۵۹۲۳ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

[۴] مسیر اقتصاد، کدخبر: ۶۰۸۳۱

انتهای پیام/ تعرفه گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.