۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۸۹۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ دسته: مسکن
۰

دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن حمایت از طرح مالیات بر عایدی سرمایه به منظور ابزاری برای خروج سوداگران از بازار مسکن و کاهش نوسانات قیمتی، تأکید کرد مردم عادی و سازندگان مسکن از پرداخت این مالیات معاف هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد در برنامه ۱۸:۳۰ شبکه خبر موضوع طرح مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، با حضور سید کاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی و تماس تلفنی با توتونچی مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان مالیاتی و ایرج رهبر نایب رئیس کانون انبوه سازان مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هدف از مطرح شدن این قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن، کاهش نوسانات قیمتی، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه‌دار شدن مردم ضعیف و متوسط عنوان شده است.

معافیت سازندگان مسکن از قانون مالیات بر عایدی سرمایه

دلخوش گفت: برخی از بخش‌ها و افراد که باید مالیات پرداخت کنند در حال حاضر مالیات پرداخت نمی‌کنند و حدود ۴۵ درصد فرار مالیاتی داریم. به همین دلیل در راستای افزایش عدالت مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه در حال حاضر در کمیسیون‌های اقتصادی و عمران در دست بررسی قرار گرفته است. طرح مالیات بر عایدی سرمایه از ما به التفاوت قیمت فروش و خرید (سود) ساختمان از فروشنده اخذ می‌شود و در این مالیات به منظور افزایش تولید، ساخت مسکن معاف شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: طرح مالیات بر عایدی مسکن صرفاً برای خرید و فروش در نظر گرفته شده است؛ آن‌هم نه برای همه خرید و فروش‌ها، زیرا در این مالیات هر شخص می‌تواند یک خانه را در هر دو سال معامله کند؛ یعنی هر خانوار به تعداد اعضای خانواده از این مالیات معاف خواهد بود. در بازار مسکن به یک‌باره و در سال‌های مختلف قیمت‌ها جهش می‌کند و برخی از دلالان هر سه چهار ماه، خریدوفروش دارند که باید مالیات بدهند.

دلخوش در خصوص نرخ این مالیات گفت: نرخ مالیات بر عایدی سرمایه مسکن در سال اول پنج درصد، در سال دوم ده درصد، در سال سوم پانزده درصد و از سال چهارم به بعد بیست درصد تعیین شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برخی موارد از پرداخت این مالیات معاف هستند، افزود: ساخت و سازها اعم از شخصی‌ساز یا انبوه‌ساز، خانه اصلی هر شخص، خانه‌های قبل از تصویب قانون و زمین‌های کشاورزی مشمول معافیت مالیاتی هستند.

این نماینده با تأکید بر حمایت از اقشار کم‌درآمد گفت: مالیات بر عایدی سرمایه مسکن یکی از شیوه‌های مقابله با سوداگری است. طرح مالیات بر عایدی برای خرید و فروش مسکن هنوز در مرحله اولیه است و باید در کمیسیون‌ها برای پخته و کامل شدن مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.

مالیات بر عایدی سرمایه گام مثبت در اصلاح نظام مالیاتی

توتونچی مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان مالیاتی نیز در گفتگوی تلفنی با برنامه گفت: این طرح مالیاتی منجر به اصلاح نظام مالیاتی خواهد شد و یک پایه مالیاتی به منظور تخصیص بهینه منابع و هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مالیاتی و نه صرفاً برای کسب درآمد دولت است.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی، کلیات این طرح را یک گام مثبت در جهت اصلاح نظام مالیاتی می‌داند، گفت: این طرح مشکلاتی فنی در برخی ابعاد دارد که سازمان نظام مالیاتی نقطه نظرات خود را به کمیسیون‌های مجلس به منظور هرچه بهتر شدن طرح ارائه خواهد داد.

توتونچی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های بانک اطلاعاتی دریافت مالیات بر عایدی مسکن فراهم شده است، گفت: بخش عمده‌ای از زیرساخت‌ها در دسترس است و هر معامله‌ای در بازار املاک بین دو طرف یا به صورت سند عادی یا سند رسمی، انجام می‌شود و می‌توان تمام این زیرساخت‌ها را در قانون ایجاد کرد.

مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان مالیاتی با اشاره به اهمیت اخذ این مالیات گفت: نکته اصلی فرصت ایجاد شده برای اصلاح نظام مالیاتی در قالب طرح نمایندگان است و باید از آن به مرور برای سایر دارایی‌ها مانند سکه و خودرو استفاده شود تا نقدینگی در این بازارها جولان ندهد و تقاضاکنندگان واقعی متضرر نشوند.

وی درباره تاریخچه اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن در ایران گفت: این طرح به این شکل برای نخستین بار در کشور اجرا خواهد شد و قدمی برای اصلاح نظام مالیاتی است.

معاملات کمتر از یک سال مالیات بیشتری بدهند

ایرج رهبر نایب رئیس کانون انبوه سازان مسکن نیز در گفتگوی تلفنی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای دیگر در سطح کلان اجرا می‌شود و تنها بخش خرید و فروش مسکن را دربر نمی‌گیرد.

وی افزود: اگر مالیات بر سرمایه در یک بخش متمرکز شود؛ امکان فرار سرمایه به بخش‌های دیگر که مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، وجود دارد و این موضوع برای این طرح که به منظور جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن ارائه شده مناسب نیست.

نایب رئیس کانون انبوه سازان مسکن گفت: در این طرح سازندگانی که تا قبل از ۵ سال ملک خود را بفروش برسانند معاف از مالیات خواهند بود؛ اما بعد از آن مشمول مالیات هستند که به نظر من به دلیل سختی فروش برای سازندگان این مدت زمان باید تغییر و بهبود یابد.

رهبر در پایان گفت: به منظور خروج سوداگران از بازار باید معاملاتی که کمتر از یک سال اتفاق می‌افتد را با نرخ بیشتری مشمول مالیات کرد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.