۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۸۶۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ دسته: کشاورزی
۰

روز گذشته حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی مجلس به سوالات نمایندگان در خصوص چرایی عدم اجرای قانون خرید تضمینی گندم پاسخ داد. سوال از وزیر کشاورزی در این خصوص اقدام مهمی از سوی مجلس است؛ اما به منظور حفظ خودکفایی کشور در تولید گندم، لازم است ضمانت اجرایی شدن قانون خرید تضمینی گندم ایجاد گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از گذشت ۱ ماه از زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم سرانجام مجلس به عنوان ناظر اصلی اجرای قوانین با سوال از وزیر جهاد کشاورزی به این موضوع واکنش نشان داد.

در حالیکه طی دو سال گذشته علیرغم پیگیری های مکرر نمایندگان مجلس هیچ واکنشی به سیاست های غیرقانونی دولت نداشتند، اما سرانجام روز گذشته اول آبان ماه، با پافشاری یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر سوال از وزیر جهاد کشاورزی، مجلس قدم مهمی در این باره برداشت.

این نماینده مجلس پس از طرح سوالات و اشکالات موجود در روند خرید تضمینی گندم از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع شد، اما همچنان مشکلات کشاورزان برای تولید و فروش گندم پابرجا باقیمانده است.

بی توجهی دولت به ۳ وظیفه قانونی خود در خرید تضمینی گندم

علی محمد شاعری رئیس سابق کمیسیون کشاورزی روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: این قیمت ها باید حداقل به اندازه نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی افزایش داشته باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت براساس قانون برنامه ششم توسعه باید محصولات خریداری شده را به روز پرداخت کند اما در سال های اخیر بزرگترین ضعف دولت در این موضوع، عمل نکردن به ۳ تکلیف قانونی خود است چرا که تاکنون قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده است و سال گذشته در اردیبهشت ماه و با ۸ ماه تاخیر این قیمت ها اعلام شد.

شاعری ادامه داد: میزان افزایش قیمت خرید را دولت در سال گذشته رعایت نکرد، چرا که با توجه به تورم ۱۰ درصدی در سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۹۶ و ۹۷ بدون رشد به تصویب شورایعالی اقتصاد رسید و در سال جاری نیز تورم تا پایان سال به ۳۵ درصد می رسد و پیشنهاد افزایش قیمت وزارت جهاد کشاورزی ۲۲ درصد است که دولت احتمالا آن را رعایت نمی کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با تاکید بر اینکه آقای حجتی باید این سه نکته را برای کشاورزان روشن کند که قیمت خرید تضمینی گندم تا چه تاریخی اعلام می شود و با چه قیمتی شورای اقتصادی قیمت خرید تضمینی را به تصویب می رساند، خاطرنشان کرد: آقای حجتی زمان و میزان افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند.[۱]

مشکلات خرید تضمینی به دلیل یکسان بودن یارانه نان و گندم در بودجه

در ادامه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به ابهامات و سوالات این نماینده مجلس گفت: متاسفانه یارانه نان به پرداخت پول گندم کشاورزان گره خورده و موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است، به نوعی که تولیدکنندگان گندم متضرر شده اند.

حجتی ادامه داد: ما گندم را کیلویی ۶۶۰ تومان به کارخانه می فروشیم، اما حضور دلالان نان سبب ایجاد مابه التفاوت بسیاری در این میان شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گندم را نزدیک ۱۴۰۰ تومان می فروشیم، گفت: بیش از ۷ هزار میلیارد تومان یارانه به نان اختصاص می یابد اما این رقم در لابلای بودجه برای تامین کنندگان و خزانه مشکلاتی را ایجاد کرده است که امیدواریم به کمک مجلس و دولت راهکاری اتخاذ شود تا حساب پول گندم از یارانه نان جدا شود.

حجتی در پاسخ به این سوال که چرا با تاخیر این مبالغ پرداخت می شود، گفت: من وظایف خود را در وزارت جهاد با حساسیت بالا دنبال کرده ام و در سال های ۹۱ ، ۹۲ ، ۹۳  و حتی ۹۴ سالانه ۵.۵ تا ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شده است و سال گذشته نیز صادرات گندم ۴ هزار تن نسبت به واردات افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه پیگیر قیمت پیشنهادی و مصوبه شورای عال اقتصاد بودم، افزود: سازوکاری جز فرآیند کنونی وجود ندارد، کما اینکه ما نیز از قیمت های سال گذشته ناراضی بودیم و هزینه هایی که در سال ۹۶ و ۹۷ به کشاورزان تحمیل شد، به ویژه گندمکاران، مناسب نبوده و حق مطلب ادا نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: فحوای رفتار و گفتار در شورای عالی اقتصاد بر همین منوال است و من شرمنده تولیدکنندگان هستم، اما آنچه مربوط به من و وزارتخانه جهاد کشاورزی است، انجام شده و قول می دهم مشکلات پیش رو را پیگیری کنم، البته قیمت دانه های روغنی کلزا نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.[۲]

قانون خرید تضمینی ضمانت اجرایی ندارد

پس از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی در خصوص روند خرید تضمینی گندم و سوالات این نماینده مجلس، شاعری از پاسخ های حجتی قانع شد. اما باید توجه داشت هر چند مجلس در پیگیری اجرای صحیح این قانون قدم مهمی برداشته است، اما مشکلات کشاورزان همچنان پابرجاست. پاسخ های وزیر کشاروزی نشان داد در حال حاضر قانون خرید تضمینی ضمانت اجرایی قابل قبولی ندارد.

بررسی ها نشان می دهد چند اقدام بسیار مهم برای حل مشکل خرید تضمینی گندم وجود دارد که در صورت اهتمام مجلس و دولت به آن ها مشکلات فعلی به راحتی قابل مدیریت است. از جمله این اقدامات می توان به افزایش ضمانت اجرایی قانون خرید تضمینی و آزاد سازی نرخ آرد و نان اشاره کرد.

پینوشت:

[۱] خبرگزای ملت کد خبر ۴۰۶۹۷۰

[۲] خبرگزاری ملت کد خبر ۴۰۶۹۶۲

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.