۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۷۶۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

وزیر خزانه داری آمریکا علیرغم مواضع گذشته خود در مورد تحریم ایران بیان داشت: دولت این کشور می کوشد تبادلات مالی با ایران از طریق سوئیفت یا هر مکانیسم دیگری انجام نشود. بررسی ها نشان می دهد چه ایران در سوئیفت بماند و چه دسترسی کشور به این سیستم قطع شود، انجام مبادلات بانکی از طریق این پیام رسان به ضرر کشور است و آسیب پذیری جمهوری اسلامی ایران در تحریم بانکی را افزایش می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که سازمان تحت نظرش در حال مذاکره با سوئیفت است تا دسترسی ایران به این شبکه تبادلات بین المللی را قطع کند.

وی در این رابطه اینگونه اظهار می کند: به شما می توانم این اطمینان را بدهم که هدف ما این است که مطمئن شویم معاملات تحریمی از طریق پیامرسان سوئیفت یا هر سازوکار دیگری صورت نمی گیرد. تمرکز ما این است که مطمئن شویم که تحریم ها اعمال می شوند.

با این حال، منوچین از ارائه جزئیات مذاکرات خودداری کرد و بیان داشت: وزارت خزانه داری به سرعت بانک هایی که مجاز به انجام معاملات برای کمک های بشردوستانه به ایران هستند را تعیین می کند.

وی ادامه می دهد: ما می خواهیم به هدفمان که قطع معاملات ایران است برسیم، اگرچه مشخص نیست که کدام بانک ها انتخاب شوند.

این درحالی است که وزارت خزانه داری آمریکا در مواضع قبلی خود به دنبال حفظ دسترسی ایران به سیستم سوئیفت بوده است تا از این طریق بتواند از مزایای رصد اطلاعات مالی ایران استفاده کند.

پیش از این، وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پامپئو اعلام کرده بود که تحریم های آینده آمریکا علیه تهران اساسا باعث تغییر همکاری های اقتصادی کشورهای دیگر با ایران خواهد داشت، اگرچه وی توضیح نداد که درصورتی که مدیریت سیستم پرداخت سوئیفت به همکاری خود با بانک های ایرانی ادامه دهد آیا واشنگتن این نهاد را تنبیه خواهد کرد یا نه.

پامپئو بیان می کند: به طور خاص در مورد تصمیم سوئیفت نمی دانم اما همچنان تعدادی تصمیمات تا پیش از مهلت ۱ نوامبر وجود دارد.

بهره برداری ۲ وجهی آمریکا از سوئیفت برای فشار به ایران

گفتنی است ایالات متحده از پیام‌رسان سوئیفت به عنوان یک ابزار نظارتی و رصد تبادلات مالی بین المللی بهره می برد و در مواردی که دولت این کشور با سایر کشورها در تنش قرار دارد نیز از این سیستم در اعمال تحریم اقتصادی استفاده می نماید.

در واقع همانطور که پیشتر هم بیان شد، چه ایران در سوئیفت بماند و چه دسترسی کشور به این سیستم قطع شود، انجام مبادلات بانکی از طریق این پیام رسان به ضرر کشور است و آسیب پذیری جمهوری اسلامی ایران در تحریم بانکی را افزایش می دهد.

در این شرایط ضروری است بانک مرکزی هرچه سریعتر اقدام به راه اندازی سامانه جایگزین سوئیفت نماید و و مبادلات بانکی با کشورهای طرف تجاری را از این طریق انجام دهد.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/Zv7lv

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.