۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۲۹۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

در روز های آتی ایران برای بار دوم با تحریم های نفتی از جانب آمریکا مواجه می شود و به همین دلیل درحال تدارک مسیرهایی برای تداوم روند فروش نفت است. در دور قبلی تحریم ها در سال ۹۱، ایران با استفاده از واسطه ها، اقدام به دور زدن تحریم ها تحت پوشش بخش خصوصی نمود. اما در مورد تحریم های پیش رو این امکان وجود دارد که با استفاده از سازوکارهای بورس نفت، به جای دور زدن موقت تحریم ها، به سمت بی اثر نمودن آن ها گام برداشته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و هر کشوری که به خرید نفت از جمهوری اسلامی ادامه دهد را به اعمال تحریم های ثانویه تهدید کرده است.

کمتر از یک ماه به شروع موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت ایران را هدف گرفته، باقی مانده است و ایران به دنبال راهکار های خلاقانه برای مقابله با تحریم ها و تثبیت صادرات نفت خود است.

بورس نفت راهکار مهم ایران برای مقابله با موج دوم تحریم‌های آمریکا

یکی از راه های انجام این کار، بازگشت به روشی است که ایران تا قبل از برجام در سال ۲۰۱۵ انجام می داد. بدین صورت که واسطه ها نفت ایران را خریداری کنند و تحت پوشش «کسب و کار خصوصی» مجددا آن را به فروش برسانند.

از زمانی که جمهوری اسلامی ایران و ۵+۱ در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته ای برجام رسیدند تاکنون، ایران از این روش استفاده نکرده است. اما در حال حاضر در حال رجوع به روش قبلی است که در قالبی جدید و از طریق بورس نفت اجرایی خواهد شد.

تهران از طرف بریتانیا، فرانسه و آلمان دلگرم شده است که یک مکانیسم مالی برای کمک به ایران برای ادامه صادرات نفت به اروپا و آسیا ایجاد خواهند کرد.

چتر حمایت دولت های اروپایی به منظور کمک به ایران در فروش نفت خام، شرکت هایی را شامل می شود که منافعی در ایالات متحده نداشته باشند به طور خاص شرکت های کوچک و متوسط می توانند از آن بهره مند گردند.

در بدترین حالت، صادرات به زیر یک میلیون بشکه نفت نخواهد رسید

ایران معتقد است که این دوره از تحریم نفت ایران مدت زیادی طول نخواهد کشید. در بدترین حالت ممکن، حداقل ۱ میلیون بشکه نفت ایران در روز به فروش خواهد رسید.

ایران همچنین امید زیادی به ادامه فروش نفت به چین بسته است؛ این در حالی است در ماه های اخیر جنگ تجاری بین چین و آمریکا شدت گرفته و مشکلاتی در زمینه تجارت محصولات، از جمله نفت و گاز بین آن ها ایجاد شده است.

گرچه انتظار می رفت که هند، دومین خریدار عمده نفت ایران پس از چین، واردات نفت خام ایران را به خاطر واشنگتن نادیده بگیرد، اما این کشور تا به حال در مقابل آن مقاومت کرده است و میزان واردات خود را به میزان قابل توجهی کاهش نداده است.

تهران همچنین معتقد است که علی رغم فشار سنگین ایالات متحده، عربستان سعودی قادر نخواهد بود به طور کامل، کاهش عرضه نفت از ایران را جبران کند.

سازو کار بورس نفت چه مزایایی دارد؟

بر خلاف دور قبلی تحریم ها که برای فروش نفت از افراد محدودی و غیر شفافی برای واسطه گری در فروش نفت استفاده می شد، در ساز و کار بورس نفت محدودیتی در تعداد مشتریان وجود ندارد و شفافیت بیشتری بر روال فروش نفت حاکم می شود.

در واقع این اقدام موجب می شود از رویکرد دور زدن تحریم ها به سمت بی اثر کردن تحریم ها و افزایش کارایی این فرآیند جرکت شود. شفافیت بورس از ایجاد فساد جلوگیری می کند و افزایش ضمانت اجرایی از طریق ضمانت نامه های بانکی، مانع از عدم بازپرداخت هزینه محموله ها خواهد شد. به بیان دیگر استفاده از سازوکار فروش ریالی نفت در بورس، ضمن رفع مشکلات تحریمی در فروش نفت، از ایجاد بابک زنجانی های جدید جلوگیری می نماید.

وجود مشتریان متعدد به دلیل کوچک بودن محموله ها و همچنین فروش ریالی نفت، امکان تحریم هایی همچون فروش، حمل و نقل و تبادلات مالی را کاهش می دهد و در عمل به گامی مهم به سمت بی اثر کردن تحریم ها برداشته می شود.

منبع: خبرگزاری اسپوتنیک yon.ir/suYhO

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.