۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۲۶۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

خروج سوداگران از بازار مسکن در مقطع فعلی به دلیل افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم محتمل است؛ اما نکته مهم در این مسئله، عدم رفع مشکلات ساختاری بخش مسکن است که هجوم مجدد این گروه را امکانپذیر می سازد. بنابراین برای بهبود وضعیت بخش مسکن و رفع مشکلات ساختاری آن، ضروری است ۴ اقدام کلیدی عبارت از اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، راه‌اندازی سامانه ملی املاک، تحریک عرضه و در آخر تقویت تقاضا در دستور کار دولت قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ۲۱ مهر ۹۷ گفت: بازار مسکن دو نوع تقاضای واقعی و سفته‌بازانه دارد؛ به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازار برای سفته‌بازان سودی ندارد چراکه در حال حاضر تقاضای سفته‌بازی به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد سفته‌بازان از بازار مسکن خارج می‌شوند و شرایط بازار مسکن به تدریج به شرایط ۵ سال گذشته که بازار مصرفی بود، برمی‌گردد.

مظاهریان افزود: البته برای افرادی که قصد خرید یا تعویض خانه دارند زمان مناسبی است و با رعایت اینکه زمان خرید و فروش نزدیک به هم باشد، متضرر نمی‌شوند.[۱]

طول انتظار صاحب‌خانه شدن بیش از ۵۰ سال

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به دلیل عدم انجام اقدام عملی در بخش مسکن طی سال‌های اخیر، خانه‌دار شدن برای بسیاری از مردم به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده و بسیاری از خانوارهای ایرانی اگر بخواهند صرفاً با پس‌انداز درآمدهای خود (یک سوم حقوق) خانه‌دار شوند، حدود ۵۰ سال باید انتظار بکشند.

افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن ویرانه به جا مانده از سوداگران

در بخشی از سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی به خروج سفته بازان مسکن اشاره شده که این اتفاق محتمل است و همواره پس از افزایش قیمت‌ها، این گروه (سوداگران) سرمایه خود را از بازار مسکن خارج می‌کنند تا متضرر نشوند.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، ویرانه به جا مانده از این اشخاص در این مدت اعم از افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن، کاهش قدرت خرید مردم به تبع افزایش دوره انتظار برای خانه‌دار شدن است.

سوداگران آتش زیر خاکستر بازار مسکن

حال آنکه خروج سوداگران از بازار مسکن در مدتی مشخص نشان از بهبود و سر و سامان گرفتن بخش مسکن نخواهد بود؛ زیرا این افراد همواره با تمکن مالی که دارند، در زمان افزایش معاملات مصرفی، فضای کسب سود بالا و یک شبه را فراهم دیده و مانند آتش زیر خاکستر دوباره شعله‌ور می‌شوند.

تجربه سال‌های مختلف نیز نشان می‌دهد همواره در زمان‌هایی که تقاضای واقعی (مصرفی) توانمند شده، معاملات مصرفی ملک نیز افزایش یافته و به دلیل آنکه در سال‌های متمادی تقاضا از عرضه (شاخص تراکم خانوار) بالاتر بوده، سوداگران با ورود به این بازار و سوار شدن بر موج معاملات، منجر به ایجاد نوسانات و افزایش قیمت‌ها شده‌اند.

در شکل زیر نیز قله‌های به وجود آمده ناشی از ورود سوداگران به بازار معاملات در سال‌های ۷۵، ۸۱، ۸۶، ۹۱ و اکنون سال ۹۷ نشان داده شده است:

۴ اقدام کلیدی جهت بهبود وضعیت بخش مسکن

بنابراین پر واضح است که اظهارات مسئولین برای ایجاد امید واهی در مردم، هیچ تأثیری برای حل مشکلات مسکن ندارد. در واقع بازار فعلی مسکن نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون به شرح ذیل است:

۱- استفاده از سیاست‌های مالیاتی برای خروج سوداگران از بازار مانند مالیات بر عایدی سرمایه

۲- ایجاد شفافیت و کسب اطلاعات مسکن (تعداد، مالکیت و…) با راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور جهت مدیریت و برنامه ریزی

۳- حمایت از ساخت و ساز و تولید مسکن برای افزایش عرضه به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا

۴- افزایش قدرت خرید مردم با استفاده از تسهیلات بانکی متصل به تولید مسکن

امید است که دولت و مجلس این اقدامات را در دستور کار قرار داده و جهت بهبود وضعیت بازار مسکن اقدام نمایند.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر: ۶۶۹۷۴۴۸

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.