۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۱۹۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴ دسته: کشاورزی
۰

دولت فرانسه به تازگی قراردادهایی را در زمینه بهبود وضعیت ذخیره سازی گندم و تولید آرد و نان با مقامات کشور مراکش منعقد کرده است. علاوه بر این فرانسه در تلاش است تا با افزایش حضور خود در مراکش، سهم خود از واردات ۳ میلیون تنی گندم این کشور را افزایش دهد و از سهم کشورهای دیگر همچون روسیه و اوکراین بکاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد مراکش یکی از کشورهای حاصلخیر در شمال آفریقا است. مقامات این کشور اهمیت زیادی برای تولید گندم به عنوان غذای اصلی خود قائل هستند و به همین منظور همواره به روش های مختلف از تولید این محصول حمایت کرده اند.

طبق آمارهای اعلامی از سوی دولت مراکش در سال جاری بیش از ۴.۵ میلیون هکتار از زمین های زراعی در این کشور به کشت گندم معمولی، گندم دوروم و جو اختصاص یافته است.

مراکش در سال گذشته حدود ۸ میلیون تن گندم تولید کرده است و مابقی نیاز خود به مصرف گندم را از کشورهایی نظیر کانادا، روسیه و فرانسه وارد نموده است.

گام بلند دولت فرانسه جهت افزایش صادرات گندم به مراکش

فرانسه چهارمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان است و به دلیل روابط سیاسی مناسب با کشور مراکش قصد دارد تا کشاورزان خود را از فرصت حضور در بازارهای این کشور بهره مند سازد.

بر اساس اعلام رئیس اتحادیه غلات فرانسه، در حال حاضر تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد گندم وارداتی مراکش از طریق فرانسه تأمین می شود و پیش بینی می شود در آینده این رقم نیز افزایش یابد.

هرچند در حال حاضر به دلیل قیمت های بسیار پائین گندم روسیه و اوکراین، این دو کشور در اولویت خرید گندم از سوی واردکنندگان مراکش هستند اما با تلاش دولت فرانسه و انعقاد قراردادهای جدید، انتظار می رود در آینده حضور فرانسه در بازارهای مراکش افزایش یابد.

بر اساس پیش بینی ها مراکش در سال آینده حدود ۳ میلیون تن گندم وارد خواهد کرد و کشورهای مذکور برای بدست آوردن بازارهای این کشور در حال رقابت با یکدیگر هستند.

دولت مراکش در اندیشه بهبود وضعیت تولید گندم، آرد و نان

این در حالی است که دولت مراکش در برنامه ی مجزای دیگری به منظور کاهش واردات قصد دارد زمین های زیر کشت گندم را افزایش دهد تا میزان تولیدات خود را بالا ببرد.

برای این منظور دولت مراکش قصد دارد برای بالا بردن سطح مراکز آموزشی غلات خود، بهبود وضعیت آسیابانی و پخت و پز نان، از تجربیات فرانسوی ها بهره بگیرد.

این دو کشور اخیرا با امضای سند همکاری قصد دارند برای بهبود شرایط ذخیره سازی و آسیاب گندم های موجود در مراکش، مراکز ذخیره سازی و کارخانجات جدیدی را طی سه سال آینده ایجاد کنند.

بر اساس این توافق، دولت فرانسه مسئول ایجاد، آموزش و تجهیز کارخانجات آسیابانی و روش های تولید آرد و نان در کشور مراکش خواهد بود.

منابع:

موروکو ورلد نیوز yon.ir/tyiOv

کشاورزی موفق yon.ir/Eumws

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.