۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۱۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲ دسته: انرژی
۰

هدایت الله خادمی، نماینده استان خوزستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه راندمان نیروگاه های ما حدود ۳۵ درصد است، گفت: در کالیفرنیای آمریکا، تنها صنعت انرژی خورشیدی موجب اشتغال ۱۰۰ هزار نفر در مرحله اول آن شده است و در مراحل بعدی آن پیش بینی ۱ میلیون شغل شده است.

هدایت الله خادمی، نماینده استان خوزستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد  ضمن اشاره به برنامه های دولت جهت هدفمندی یارانه ها از نبود برنامه جامع در حوزه انرژی گفت.

خادمی گفت: دولت همزمان با اینکه نسبت به هدفمندی یارانه ها گلایه دارد، طرح جدیدی را نیز ارائه نداده است.

این نماینده مجلس افزود: کشور های دیگر به جای گاز به سبدهای دیگر انرژی روی آوردند. برای مثال از انرژی بادی و خورشیدی استفاده می کنند. ما در سال حدود ۱۱ ماه خورشید داریم و در شرایطی بودیم که می توانستیم این کار را انجام دهیم و نکردیم. در آلمان شما به هر جایی که بروید، مزارع خورشیدی را می بینید. در آمریکا نیز تقریبا در اکثر مناطق، انرژی مورد نیازشان را از انرژی خورشیدی تامین می کنند.

وی افزود: اگر این کارها را انجام می دادیم هم یک فرهنگ کاهش مصرف در مردم به وجود می آمد و همچنین در بلند مدت در هزینه ها صرفه جویی می کردیم. وضعیت کشور در حال کنونی مثل یک فرزندی است که یک سرمایه ی عظیمی از پدرش به ارث برده است و بلد نیست که از این ثروت چگونه استفاده کند و پس از چند سال دیگر که این سرمایه از دست رفت، مثل معتادی در گوشه خیابان می‌افتیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره هدفمندی یارانه ها گفت: ما هیچ برنامه ای در این خصوص نداریم. طرح هایی مثل تغییر پلکانی قیمت نیز، شاید در مصرف تاثیر بگذارد ولی مشکل حل نخواهد شد. در کشورهای دیگر آنقدر برق تولید می کنند که حتی کارهای خانگی شان را نیز به جای گاز با برق انجام می دهند.

وی خاظر نشان کرد: بایستی یک تصمیم جامع در مورد انرژی گرفته شود و از تصمیمات فصلی و بخشی پرهیز شود. سال هاست که می خواهیم بحث بهینه سازی مصرف انرژی را اجرا کنیم ولی نکردیم، در ساختمان سازی درست عمل نکردیم، در بهبود عملکرد خودروها و موارد دیگر خوب عمل نکردیم.

هدایت الله خادمی در خصوص وضعیت بهره وری انرژی در کشور گفت: راندمان نیروگاه های ما حدود ۳۵ درصد است که با کارهایی که انجام شده است بعضا تا ۵۰ درصد هم رسیده اند. پایین بودن راندمان هم به معنی بالا رفتن هزینه هاست که به مردم تحمیل می شود. البته مردم نیز در رعایت صرفه جویی در مصرف خوب عمل نمی کنند. با استفاده از کارت سوخت توانستیم این فرهنگ را در مردم نهادینه کنیم که بتوانند سهمیه ی خود را مدیریت کنند که در خیلی از مواقع همان سهمیه هم استفاده نمی شد.

وی گفت: ما مدیریت در مصرف انرژی نداریم و از آن طرف از سبد های دیگر مثل انرژی خورشیدی نیز استفاده نمی کنیم. در کالیفرنیای آمریکا، تنها همین صنعت انرژی خورشیدی موجب اشتغال صد هزار نفر در مرحله اول آن شده است و در مراحل بعدی آن پیش بینی یک میلیون شغل شده است.

نماینده مجلس مهمترین اولویت ها در برنامه ششم و حوزه نفت و انرژی را جلوگیری از خام فروشی دانست و گفت: به جای خام فروشی نفت می توانیم صدها محصول ارزشمندتر از نفت با پالایش آن بدست آوریم. اولویت ها در حوزه نفت و انرژی به نظر بنده یکی افزایش راندمان و دیگری استفاده از انرژی های نو است.

وی افزود: البته به شرطی که واقعا این کار را انجام دهیم. الان سی سال است که از انرژی های نوصحبت می شود مثل بادی و ژئوترمال (زمین گرمایی). مثلا ۱۵ سال پیش، پروژه زمین گرمایی را در سبلان با حفاری یک چاه آغاز کردیم که بعدها فراموش کردیم و همان جا رها شده است.

خادمی گفت: برای مثال چین با جمعیت یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون نفری تقریبا بیکاری ندارد ولی ما با جمعیت ۸۰ میلیون نفری با مشکل مواجه هستیم. الان اگر جمعیت ۸۰ میلیون نفری ما را نیز به چین اضافه کنند، نه تنها مشکلی برایشان پیش نمی آید بلکه برای همه کار وجود خواهد داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر کسی هم در چین دزدی کند، اعدامش می کنند. وقتی در کشور ما می توانند با دزدی و اختلاس، پول در بیاورند، کسی به دنبال کار و ابتکار نمی رود. ما باید به حرف امام خمینی توجه کنیم که تعهد و تخصص را در کنار هم داشته باشیم. الان مسئولین ما تخصص ندارند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.