۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۰۳۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ دسته: مسکن
۰

بت کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس از فعالیت سوداگرانِ بازار مسکن انتقاد کرد و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ابزاری مثبت برای کاهش سوداگری، کاهش قیمت و هدایت نقدینگی به سمت ساخت و تولید مسکن دانست.

به گزارش مسیر اقتصاد یوناتن بت کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس در ۱۸ مهر ۹۷ درباره تلاطمات بازار مسکن و ضرورت ساماندهی این حوزه، گفت: در شرایط کنونی جمعیت جوان کشور روز به روز در حال گسترش است و این جمعیت پس از ازدواج نیازمند مسکن هستند که این مسئله نیاز آن است که دولت برنامه ریزی مدونی را برای توسعه حوزه مسکن صورت دهد.

دلالان و سوداگران عامل افزایش قیمت مسکن هستند

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی دولت و مجلس باید به فکر تولید مسکن باشند، در شرایط کنونی اولویت اصلی بازار مسکن، تولید خانه و کاهش تقاضا در این عرصه است.

وی با انتقاد از فعالیت دلالان در بازار مسکن و تأثیر آن در افزایش قیمت، گفت: متأسفانه برخی افراد از شرایط موجود کشور سوء استفاده کرده و به سوداگری در بازار مسکن پرداخته اند، حال عده ای، اقدام به خانه سازی کرده، اما این مساکن را به فروش نمی رسانند که این امر موجب افزایش تقاضا و به تبع تشدید قیمت در بازار مسکن می شود.

بت کلیا: پایان کار سوداگران مسکن با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه

عضو کمیسیون عمران با تأکید بر ضرورت برخورد جدی دولت و وزارت راه و شهرسازی با دلالان بازار مسکن گفت: خوشبختانه مجلس در شرایط کنونی گام مثبتی را برای ساماندهی این بازار برداشته و طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن را تدوین کرده است که قطعاً این طرح درصورت تصویب در مجلس می تواند به کاهش سوداگری و دلال بازی در این عرصه کمک کند.

بت کلیا ادامه داد: در شرایط کنونی ۹۹ درصد کشورها، سیاست اعمال مالیات بر عایدی مسکن را عملیاتی کرده اند و این مسئله در کاهش مشکلات و تلاطمات بازار مسکن تأثیر مثبتی گذاشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: به نظرمن اولویت اصلی بازار مسکن، افزایش تولید خانه و ایجاد مشوق های اقتصادی برای جذب سرمایه های در گردش و نقدینگی به سمت تولید مسکن است[۱].

مردم عادی به تعداد اعضای خانوار از مالیات معاف هستند

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه با توجه به اصل ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی و بند ۵ سیاست‌های کلی نظام در بخش مسکن، جهت حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار متوسط و مستضعف، مطرح شده است.

در متن قانون خانه اصلی افراد از پرداخت مالیات معاف است. همچنین معافیت مسکن به تعداد اعضای خانوار لحاظ شده است؛ بنابراین اغلب مردم عادی مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.

در واقع نقطه هدف این قانون آن دسته از سوداگرانی هستند که به طمع کسب سود یک شبه بدون هیچ‌گونه تلاش و زحمتی در جامعه صرفاً به دلیل تمکن مالی با خرید خانه‌های متعدد، مسکن را احتکار یا مکرر معامله می‌کنند و منجر به افزایش غیرمنطقی قیمت می‌شوند.

افرادی که در زمینه ساخت و ساز و تولید مسکن فعالیت دارند تا ۵ سال از زمان ساخت منازل مسکونی، از پرداخت مالیات معاف هستند اما بعد از این مدت اگر منازل مسکونی را که ساخته‌اند به فروش نرسانند، باید مالیات آن را بپردازند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری خانه ملت، کد خبر:۴۰۵۶۱۱

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.