۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۰۲۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ دسته: مالیات
۰

لزوم کنترل و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد از یک سو و افزایش غیرمنطقی قیمت ها در بازارهایی نظیر مسکن، طلا، ارز و خودرو از سویی دیگر کارشناسان و اساتید اقتصاد را برای ارائه راهکار مناسب به دولتمردان واداشته است. در این راستا دکتر حسین صمصامی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و وزیر اسبق اقتصاد، مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان ابزار و راهکار رایج برای جلوگیری از سوداگری معرفی کرد که زیرساخت اجرای آن هم اکنون در کشور وجود دارد.

دکتر حسین صمصامی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و وزیر اسبق اقتصاد در گفتگو با مقامتی نیوز مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان ابزار و راهکار رایج برای جلوگیری از سوداگری معرفی کرد.

سوداگری با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه مهار می‌شود

وزیر پیشین اقتصاد در معرفی مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این پایه مالیاتی، مالیات رایجی در دنیاست. این مالیات در کشورهایی که زیرساخت های لازم برای دریافت آن فراهم است، اخذ می شود. با استفاده از این ابزار درآمدهای بادآورده ای که در یک مقطع ایجاد می شود، با دریافت مالیات کنترل می شود.

وی افزود: این مالیات به نام مالیات بر نفع سرمایه نیز شناخته می شود. هنگامی که قیمت یک دارایی افزایش پیدا می کند، از ما به التفاوت قیمت فروش و خرید آن مالیات دریافت می شود. این مالیات ابزار بسیار مناسب و مفیدی است که می توان از آن استفاده کرد. اگر زیرساخت های لازم فراهم باشد می توان سفته بازی و سوداگری در بازارهایی مانند ارز، سکه، خودرو و مسکن را از بین برد. ابزار لازم برای اجرای این مالیات، پایگاه اطلاعاتی است. به وسیله پایگاه اطلاعاتی می توان تمامی درآمدها، معاملات و خرید و فروش ها را رصد کرد.

زیرساخت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد

دکتر حسین صمصامی با اعلام آماده بودن شرایط قانونی زیرساخت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه خاطرنشان کرد: ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم زیرساخت لازم را برای دریافت این مالیات فراهم می کند.[۱] لذا اگر این ماده قانونی اجرا شود، مالیات بر عایدی سرمایه نیز قابل اجراست.

امکان انتقال بار مالیاتی با اجرای دقیق CGT وجود نخواهد داشت

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به ابهام امکان انتقال بار مالیاتی با اعمال این مالیات گفت: با اعمال دقیق و صحیح مالیات بر عایدی سرمایه مبتنی بر زیرساخت های مناسب، امکان انتقال بار مالیاتی وجود نخواهد داشت. زیرا اگر شخصی قیمت دارایی را به بهانه مالیات افزایش دهد، باز هم بایستی به دلیل عایدی بدست آمده از افزایش قیمت به دلیل انتقال بار، مالیات پرداخت کند.

پینوشت:

[۱] نکته مهم در این قانون این است که مؤدیان مالیاتی موضوع این ماده موظف‌اند از سامانه‌ صندوق فروش یا صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش و تجهیزات مشابه استفاده کنند.

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.