۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۸۹۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ دسته: مالیات
۰

پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از سازمان امور مالیاتی خواست تا برای جلوگیری از سوداگری در اقتصاد، به سمت اخذ پایه‌های مالیاتی همچون مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه حرکت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد روز سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷ مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی اظهار داشت: باید در عمل جلوی سوداگری‌های ناشی از نوسان قیمت در بازارهای سکه، طلا، مسکن و خودرو گرفته شود.

وی تأکید کرد: نظام اطلاعاتی ما باید آن‌قدر قوی باشد که هیچ‌کس امکان گریز از قانون یا انجام فساد مالی را نداشته باشد.

پزشکیان: مالیات بر عایدی سرمایه کارویژه سازمان امور مالیاتی

پزشکیان گفت: از سازمان امور مالیاتی درخواست داریم تا برای جلوگیری از سوداگری در اقتصاد، به سمت اخذ پایه‌های مالیاتی همچون مالیات بر درآمد و عایدی سرمایه حرکت کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمبودها و کسری‌های قانونی توسعه نظام مالیاتی نیاز به هماهنگی و پیگیری از طریق مجلس و دولت دارد.

در تمام دنیا مالیات بر اساس دارایی اخذ می‌شود نه صرفاً درآمد

وی تصریح کرد: الزام داشتن داده‌های بهنگام، جامع و درست، ابتدای هر تصمیمی در قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و نظارت و مدیریت است که تأخیر در آن باعث زیان‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.

پزشکیان گفت: در تمام دنیا، مالیات بر اساس اطلاعات و داده‌های سیستماتیک مربوط به افراد و متناسب با میزان ثروت و دارایی اخذ می‌شود و درآمد افراد ملاک تشخیص مالیات محسوب نمی‌شود.

وی تأکید کرد: ما نیز باید به سمتی برویم که سقف پرواز هر فرد از نظر کسب درآمد به استناد اطلاعات جامعی که از همه دستگاه‎ها اخذ می‌شود، مشخص و ریسک حسابرسی افراد نیز بر اساس این سقف صورت گیرد[۱].

اخذ مالیات از سوداگران مسکن مخالفی ندارد

گفتنی است یکی از دستورات یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷ کمیسیون اقتصادی مجلس، بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان کمیسیون اصلی این طرح بود که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول و کارشناسان مورد بحث قرار گرفت و با توجه به نظر نمایندگان و عدم مخالفت با کلیات، بررسی جزئیات آن به کمیته مالیاتی کمیسیون سپرده شد.

در قوانین کنونی، در حالی از این نوع مالیات غفلت شده بود که روشی مرسوم در اغلب کشورهای جهان است؛ مسکن یک کالای مصرفی است و استفاده از آن به صورت سرمایه‌ای جهت کسب درآمد، تنها منجر به افزایش قیمت و فاصله مردم عادی با آن می‌شود؛ از طریق مالیات بر عایدی سرمایه جلوی این قبیل استفاده از مسکن گرفته خواهد شد و کمکی به خانه‌دار شدن مردم و گامی جهت کم شدن فشارهای اقتصادی و خروج سوداگران از این بازار خواهد بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایرنا کد خبر: ۸۳۰۵۹۸۲۱

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.