۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۸۸۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بر اساس مصوبه جدید کمیسیون صنایع مجلس، خودروسازان بایستی به ازای هر ۴ دستگاه خودروی تولیدی، یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند. با اجرایی شدن این مصوبه میزان اسقاط خودروهای فرسوده به ۶۸۳ هزار دستگاه در سال می رسد و حدودا ۲ برابر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مصطفی جودی عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده گفت: هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تبصره‌ای به ماده ۸ قانون هوای پاک اضافه کرد که بر اساس آن خودروسازان به ازای هر چهار دستگاه خودروی تولیدی، یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

جودی با بیان اینکه مصوبه کمیسیون صنایع باید در صحن علنی مجلس به تصویب نهایی برسد، تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس با این موضوع موافقت کنند تا فرایند اسقاط خودروهای فرسوده از وضعیت توقف فعلی خارج شود.[۱]

اسقاط خودروهای فرسوده وظیفه شرکت های خودروسازی است

تجربه کشورهای توسعه یافته نظیر بریتانیا، ژاپن و کره جنوبی نشان می دهد که وظیفه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بر عهده شرکت های خودروسازی است.

در واقع این خودروسازان هستند که با ارائه برنامه ها و تخفیف های ویژه در محصولات جدید، مالکان خودروهای فرسوده را مجاب به تعویض محصولات قدیمی خود با محصولات جدید این خودروسازان می کنند.

در این بین، میان خودروسازان مطرح کشورها رقابت برقرار است و هر خودروسازی که محصول جدید خود را با تخفیف بیشتری ارائه نماید، مشتریان بیشتری را به خود جلب می نماید.

اسقاط توسط خودروسازان عامل توسعه بازار محصولات جدید

توسعه بازار علت اصلی تمایل خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده و ارائه برنامه های ویژه به مالکان آن ها است. در واقع فروش بیشتر محصولات جدید خودروسازان موجب شده تا این شرکت ها بتوانند سرمایه گذاری ویژه ای در تولید پلتفرم های جدید نمایند.

لذا مشخص است که بین خودروسازان کشورهای توسعه یافته رقابت برای خروج خودروهای فرسوده از چرخ حمل و نقل کشور باشد.

رشد ۱۰۰ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده با مصوبه جدید مجلس       

آمار تولید خودروسازان نشان می دهد که با اجرایی شدن این مصوبه، روند خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

طبق آمار اعلامی از سوی انجمن خودروسازان ایران در سال ۹۶، یک میلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه انواع خودروی سواری، وانت و تجاری تولید شده است. آمار تیراژ تولیدکنندگان در سال ۹۶ حاکی از این است که در صورتیکه مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروی فرسوده اجرایی شود؛ ۳۸۳ هزار دستگاه به میزان اسقاط سالیانه خودروهای فرسوده افزوده می شود.

با توجه به اینکه در سال ۹۶، اسقاط خودروهای فرسوده تنها با واردات خودرو گره خورده بود و چالش های فراوانی در این بخش به وجود آمد و در میانه سال با توقف ثبت سفارش و پس از آن با ممنوعیت واردات خودرو مواجه شد؛ میزان از رده خارج شدن خودروهای فرسوده نیز متوقف شد.

بر اساس آمارهای موجود در سال ۹۶، حدودا ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شدند و با اجرایی شدن مصوبه جدید مجلس میزان اسقاط خودروهای فرسوده به ۶۸۳ هزار دستگاه در سال می رسد و حدودا دو برابر می شود.

واردکنندگان مسیر دیگر افزایش اسقاط خودروهای فرسوده

لازم به ذکر است تا سال ۱۴۰۴ لازم است سالیانه بیش از ۱.۴ میلیون خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور خارج شوند و برای تحقق این امر، لازم است تا تقاضای گواهی اسقاط تا سال ۱۴۰۴ به ۴ برابر حالت فعلی برسد؛ تا تمامی خودروهایی که سالیانه وارد سن فرسودگی شده و تمام خودروهای فرسوده موجود، اسقاط شوند.

لذا ضروری است تا فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده تنها بر دوش خودروسازان نباشد؛ چرا که با مشکلات به وجود آمده در خصوص تحریم های صنعت خودرو و کاهش تیراژ خودروسازان عملا در حال حاضر افزایش تقاضای گواهی به ۴ برابر حالت فعلی تنها با اقدامات خودروسازان میسر نخواهد شد.

لذا ضروری است علاوه بر خودروسازان، واردکنندگان قطعات خودرو نیز به ازای واردات حجم مشخصی قطعات خودرو ملزم به ارائه گواهی اسقاط شوند.

پینوشت:

[۱] ایسنا، کدخبر: ۹۷۰۷۱۴۰۸۰۵۷

انتهای پیام/ اسقاط خودروهای فرسوده



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.