۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۶۸۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ دسته: تولید گندم، کشاورزی
۰

آمارهای جدید دولت روسیه نشان می دهد میزان صادرات گندم این کشور با افزایش ۴۳ درصدی نسبت به سال زراعی گذشته، به بیش از ۳۳.۷ میلیون تن رسیده است. در حال حاضر روسیه بیش از ۲۲ درصد بازار جهانی این محصول را در اختیار دارد و از این حیث بالاتر از اتحادیه اروپا و آمریکا، در رتبه اول کشورهای جهان قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آمار جدید گمرک روسیه میزان صادرات گندم این کشور در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴۳ درصد افزایش یافته است و به ۳۳.۷ میلیون تن رسیده است. بر اساس این آمار میزان کل صادرات غلات روسیه نیز با افزایش ۴۲ درصدی به بیش از ۴۳.۲ میلیون تن رسیده است.

این درحالیست که مقامات وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرده اند ظرفیت های تولید و صادرات این کشور در بخش کشاورزی به مراتب بیش از این میزان است و روسیه میتواند دست کم ۵۲ میلیون تن غلات، شامل ۴۰ میلیون تن گندم صادر نمایند.

تثبیت جایگاه روسیه به عنوان برترین صادرکننده گندم در جهان

به این ترتیب روسیه توانست جایگاه خود به عنوان برترین صادرکننده گندم در جهان را برای یک سال دیگر تثبیت نماید. طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، در حال حاضر بیش از ۲۲ درصد بازار جهانی گندم در اختیار کشور روسیه است درحالیکه سهم اتحادیه اروپا و آمریکا به ترتیب ۱۴ و ۱۳ درصد است.

گفتنی است صادرات گندم روسیه از سال ۲۰۱۶ از صادرات آمریکا پیشی گرفته است به نحوی که امریکا در این سال حدود ۲۴ میلیون تن و روسیه در همان سال ۲۵ میلیون تن گندم به دیگر کشورها صادر کرده است.

از سویی دیگر این کشور توانست در سایه حمایت دولت از کشاورزان خود روند افزایشی صادرات گندم را حفظ کرده و بازارهای اتحادیه اروپا را نیز تصاحب نماید.

واردات گندم روسیه طی هشت ماهه گذشته نیز حدود ۲۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۲۱۷ هزار تن به ارزش دلاری ۳۴.۵ میلیون دلار رسید، همچنین واردات جو و ذرت نیز در مدت مشابه با کاهش ۱۲ و ۱۴ درصدی روبرو شدند.

کشورهایی نظیر الجزایر، اردن، مصر، لبنان، ترکیه و عربستان سعودی بزرگترین مقاصد گندم صادراتی روسیه هستند. از سویی دیگر کشورهایی نظیر ایران، کره جنوبی و ترکیه نیز از کشورهای واردکننده ذرت از روسیه محسوب می شوند.

همچنین بر اساس اعلام اداره گمرک روسیه، صادرات دانه های روغنی نیز با افزایش ۱.۴ درصدی به ۱.۴ میلیون تن رسید و میزان درآمدهای دلاری روسیه از محل صادرات این محصولات به ۱.۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/yDvDz

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.