۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۳۳۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در ایالت کبک کانادا تعرفه برق مشترکین پرمصرف و کم‌مصرف به صورت دو پلکان مصرف تعریف شده است؛ به طوریکه قیمت هر کیلووات ساعت برق برای مشترکین مصرف ۵۴ درصد گرانتر از پلکان ابتدایی است. علاوه بر این در این ایالت قیمت برق صنایع بزرگ، از قیمت بخش خانگی و تجاری ارزان‌تر تعیین شده است به طوریکه تعرفه برق خانگی به طور میانگین ۶۴ درصد گرانتر است.

به گزارش مسیر اقتصاد ­طبق آخرین تعرفه‌های منتشر شده توسط سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا (Hydro Quebec)، تعرفه برق مشترکین کم‌مصرف و پرمصرف برق تفکیک شده است.

ایالت کبک (Quebec) بزرگترین ایالت کشور کانادا است. سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا، وظیفه تولید، انتقال و توزیع برق این ایالت را بر عهده دارد اما به دیگر مناطق کانادا نیز برق صادر می کند. این سازمان توسط دولت در سال ۱۹۴۴ تاسیس شده است[۱].

بیش از ۴۰ درصد از منابع آب کانادا در کبک می‌باشد و (Hydro Quebec) چهارمین تولیدکننده بزرگ برق آبی جهان است. طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان کنترل و تنظیم انرژی کانادا (National Energy Board)، بیش از ۹۵ درصد برق تولید شده توسط سازمان تامین برق ایالت کبک(Hydro Quebec) در سال ۲۰۱۶، از منابع برق آبی بوده است[۲].

تعرفه برق ایالت کبک کانادا

در جدول زیر تعرفه ثابت روزانه برق یا همان آبونمان و تعرفه پلکانی بخش خانگی، بر اساس آخرین تعرفه‌گذاری منتشر شده توسط سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا، نشان داده شده است[۳]:

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه ثابت برق یا همان آبونمان در ایالت کبک روزانه ۴۰.۶۴ سنت کانادا معادل ۳۱ سنت دلار امریکا مشخص شده است. یعنی ماهانه مشترکین برق خانگی می‌بایست تعرفه ثابت ۱۲.۱۹ دلار کانادا معادل حدودا ۹ دلار امریکا را بپردازند.

قیمت برق مشترکین پرمصرف در کانادا ۵۴ درصد گرانتر از کم‌مصرف‌ها

طبق جدول تعرفه‌های فوق، مشترکین برق خانگی تا ۳۶ کیلووات ساعت برق مصرف روزانه خود را با تعرفه ۵.۹۱ سنت کانادا، معادل ۴.۶ سنت آمریکا می‌پردازند. مشترکین برق خانگی مازاد بر مصرف ۳۶ کیلووات ساعت در روز را نیز با تعرفه ۹.۱۲ سنت کانادا، معادل ۷.۱ سنت امریکا می‌پردازند. بنابراین قیمت هرکیلو وات برق برای مشترکین پرمصرف تا ۵۴ درصد افزایش می یابد.

اغلب مصارف مشترکین برق خانگی مواردی همچون لوازم آشپزخانه، لوازم صوتی و تصویری، گرمایش و سرمایش و موارد مشابه را شامل می شود که کمتر از ۳۶ کیلووات ساعت در روز است. لذا در ایالت کبک تنها مشترکینی که مصرف بالاتری دارند و از مواردی مثل جاروبرقی پرمصرف، ماکروویو و یا کولرهای گازی متعدد استفاده می کنند، مشمول پلکان دوم تعرفه برق خواهند بود.

تعیین تعرفه برق خانگی بیش از بخش صنعتی

در ایالت کبک کانادا، مشترکین بزرگ صنعتی به دلیل هزینه‌های کمتر توزیع، بهای کم‌تری نسبت به مشترکین خانگی و تجاری پرداخت می‌کنند. طبق گزارش سالانه منتشر شده توسط سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا، در سال ۲۰۱۵ تعرفه متوسط برق صنایع بزرگ ۴.۸۱ سنت بوده در حالی که تعرفه برق خانگی ۷.۹۲ سنت بوده است. بنابراین قیمت برق بخش خانگی ۶۴ درصد گرانتر از بخش صنعت است. در تعرفه‌گذاری های سال ۲۰۱۸ نیز این نسبت مشاهده می‌شود[۴].

این درحالیست که در ایران متوسط تعرفه برق بخش صنعتی از متوسط تعرفه برق بخش خانگی بیشتر است و به طور سالانه تعرفه برق بخش صنعت مشابه برق خانگی افزایش می‌یابد[۵].

پینوشت:

[۱] سایت سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا yon.ir/tXcbS

[۲] سایت سازمان کنترل و تنظیم انرژی کانادا yon.ir/E7OVI

[۳] سایت سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا بخش قبوض yon.ir/iwzKR

[۴] گزارش سالیانه ۲۰۱۵ سازمان تامین برق ایالت کبک

[۵] سایت تعرفه های برق توانیر yon.ir/nE2xA

انتهای پیاماقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.