۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۲۶۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ دسته: انرژی
۰

موسسه آکسفورد انرژی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده است چنانچه درپی تحریم های آمریکا، میزان فروش نفت ایران درحدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد، قیمت نفت بیش از ۲۱ دلار افزایش خواهد یافت. این درحالیست که در سال ۲۰۱۲ میلادی به دلیل مازاد عرضه در بازار نفت، کاهش فروش ۱.۲ میلیون بشکه ای ایران به افزایش قیمت ۱۰ دلاری در هر بشکه منجر شده بود.

به گزارش مسیر اقتصاد موسسه آکسفورد انرژی در در اوایل ماه جاری میلادی گزارشی را به منظور تحلیل شرایط فعلی و آینده بازار انرژی جهان منتشر نموده است.

تاثیر تحریم ایران بر قیمت نفت دو برابر سال ۲۰۱۲ خواهد بود

بر اساس این گزارش در فاصله سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی که فروش نفت ایران درپی تحریم های آمریکا با کاهش قابل توجهی همراه بود، قیمت نفت در حدود ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت. این درحالیست که در آن زمان میزان کاهش فروش نفت ایران در حدود ۱.۲۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

با اینحال در این گزارش پیش بینی شده است که درپی تحریم های آمریکا علیه فروش نفت ایران، ۹۰۰ هزار بشکه نفت این کشور از میزان عرضه جهانی این محصول کم خواهد شد؛ اما به دلیل تفاوت های بازار نفت در شرایط فعلی و سال ۲۰۱۲، میزان افزایش قیمت نفت بیش از دو برابر خواهد بود.

یکی از تفاوت های شرایط فعلی با سال ۲۰۱۲ میلادی، میزان ظرفیت مازاد موجود در بازار جهانی نفت است. در سال ۲۰۱۲، بازار نفت جهانی با مازاد عرضه مواجه بود اما در حال حاضر به دلیل رونق اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان، بازار نفت با مازاد تقاضا مواجه است و به همین دلیل کاهش فروش نفت ایران اثراتی به مراتب بیشتر خواهد داشت.

بنابراین با توجه به کمبود ظرفیت مازاد در بازار فعلی، پیش­بینی شده است در صورت کاهش ۹۰۰ هزار بشکه ای فروش نفت ایران، قیمت هر بشکه نفت بیش از ۲۱ دلار افزایش یابد.

در شکل زیر میزان افزایش قیمت نفت درپی کاهش فروش نفت ایران در بازارهای جهانی، در سال ۲۰۱۲ و همچنین در دوره جاری نشان داده شده است.

در جای دیگری از گزارش، این موسسه به پیش­بینی رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ پرداخته است. بر این اساس پیش­بینی می­شود که تقاضا در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط ۱.۵ روزانه میلیون بشکه افزایش یابد.

منبع: سایت موسسه آکسفورد انرژی yon.ir/xm91m

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.