۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۲۴۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱ دسته: انرژی
۰

آمریکا پس از تحریم شرکت های روسی و انتقاد از روند افزایشی واردات گاز کشورهای اروپایی از روسیه، به دنبال صادرات LNG به این کشورهاست. در اولین اقدام مقامات آمریکایی برای فراهم نمودن شرایط صادرات گاز مایع به آلمان سفر کرده اند. مقامات آمریکای از این طریق قصد دارند ضمن کاهش قدرت روسیه در اروپا، به وابستگی کشورهای اروپایی به تجارت با آمریکا بیفزایند.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از آنکه مقامات آمریکایی گفتند که موضوع صادرات LNG به آلمان سوال «آیا» نیست، بلکه سوال «چه زمانی» است و این مسئله به زودی محقق خواهد شد، مقامات آلمانی نیز اعلام کردند که بازار گاز در این کشور به روی همه بازیگران باز است. این اظهارات مقامات آلمانی به معنی ابراز تمایل به وارد کردن گاز مایع از صادرکنندگان بزرگ این محصول از جمله آمریکا است.

آمریکا صادرات LNG به آلمان را هدف قرار داده است

در همین راستا هفته گذشته، دن برویلت، معاون وزیر انرژی آمریکا به برلین سفر کرد تا درباره فرصت ­های صادرات LNG آمریکا به آلمان مذاکره کند.

هفته گذشته استیون وینبرگ، دستیار معاون در دپارتمان انرژی آمریکا گفت «سنا با خبر شده است که وابستگی اروپا به روسیه به شکل روزافزونی در حال افزایش است. در چنین شرایطی صادرات LNG آمریکا می­تواند به عنوان بخشی از تلاش اتحادیه اروپا برای تنوع بخشی به تامین انرژی مورد نیاز خود است.»

وی اضافه کرد: «صادرات LNG آمریکا به کشورهای اروپایی علاوه بر اینکه افزایش قدرت آمریکا را در پی دارد، به تقویت جایگاه متحدان ما در  اروپا نیز منجر خواهد شد.»

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا نیز در این خصوص گفت که هفته گذشته در طی جلسه ­ای که با الکساندر نواک داشته است، اعلام کرده است که آمریکا از رقابت با روسیه بر سر بازارهای جهانی استقبال می­کند، ولی روسیه دیگر نمی­تواند از انرژی خود به عنوان سلاح اقتصادی استفاده کند.

آمریکا به دنبال کاهش قدرت روسیه در اروپاست

این درحالیست که در ماه های اخیر آمریکا قوانین تحریمی متعددی علیه شرکت های روسی، خصوصا در بخش انرژی را اجرایی نموده است. تحریم های آمریکا موجب می شود شرکت های روسی نتوانند از مشارکت شرکت های اروپایی در تولید و انتقال نفت و گاز بهره ببرند و علاوه بر این در روند فروش گاز روسیه نیز مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

آمریکا قصد دارد از طرفی با ابزار تحریم اقتصادی شرایط را برای کاهش اقبال کشورهای اروپایی به گاز روسیه فراهم نماید و از طرف دیگر آن ها را به سمت واردات گاز مایع خود سوق دهد. به این ترتیب علاوه بر کاهش قدرت اقتصادی روسیه در اروپا، وابستگی آن ها به تجارت با آمریکا بیش از پیش افزایش می یابد.

وابستگی ۶۰ درصدی آلمان به روسیه در تأمین گاز

آلمان حدود ۶۰ درصد از گاز خود را توسط روسیه و شرکت گازپروم تامین می­کند. وابستگی قابل توجه آلمان به گاز روسیه و حمایت دو کشور از ساخت خط لوله ای جدید با نام نورد استریم ۲، به منظور واردات بیشتر گاز از زیر دریای بالتیک، موجب شده است آلمان به شدت مورد انتقاد آمریکا قرار بگیرد. مقامات آمریکایی صراحتا از آلمان درخواست کرده اند از واردات گاز از روسیه بپرهیزد و «اسیر روسیه» نباشد.

اوایل ماه جاری کشور قطر، به عنوان بزرگ­ترین صادرکننده LNG جهان نیز اعلام کرد که قصد دارد سرمایه گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد یورو، معادل ۱۱.۶ میلیارد دلار معادل در آلمان انجام دهد که بخش اعظم آن مربوط به ساخت پایانه ­های بندری واردات LNG خواهد بود.

منبع: اویل پرایس yon.ir/ZAraS

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.