۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۱۴۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

اتحادیه اروپا با پیشنهاداتی از قبیل طراحی جایگزین سوئیفت، در صدد محافظت از معاملات خود با ایران در مقابل آسیب‌های تحریم های آمریکا است. اما کارشناسان معتقدند به دلیل زمان کم، قدرت سیاسی ناکافی اروپا و ترس شرکت‌های اروپایی در از دست دادن بازارهای آمریکا، این اقدامات نمی تواند اثرگذاری قابل توجهی بر حفظ تجارت با ایران داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه می سال جاری، بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، در نشستی در واشنگتن یک مقام ارشد آمریکایی به دیپلمات های اروپایی گفته است که تلاش های آن ها برای نجات برجام و حفاظت از سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در ایران بی فایده است.

ناتوانی اروپا در انجام اقدام مؤثر جهت مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران

این مقام آمریکایی گفته است که تنها ۶ هفته به آغاز تحریم ها علیه ایران که در ۴ نوامبر اعمال خواهد شد، زمان باقی مانده است و اتحادیه اروپا نمی تواند اقدام مؤثری در این مدت انجام دهد.

اتحادیه اروپا در طراحی یک سپر قانونی برای حفاظت از شرکت های خود در ایران ناموفق بوده است. در عوض اروپا با روسیه و چین همکاری می کند تا نشان دهد که به دنبال راه هایی است تا اطمینان حاصل کند که ایران حداقل بخشی از درآمد فروش نفت خود را به دست خواهد آورد.

در سال جاری، معاملات اروپا و ایران در ماه ۲ میلیارد یورو است که انتظار می رود با خروج شرکت های بزرگ اروپایی و کاهش صادرات نفت ایران، این میزان کاهش یابد.

اتحادیه اروپا تلاش کرده است تا با اقداماتی از قبیل خطوط تأمین مالی یورویی و قانون مسدودساز تحریم های ایران برای اجبار شهروندان خود به عدم رعایت تحریم های آمریکا علیه ایران، این تحریم ها را خنثی نماید.

اروپا شکست اقدامات خود در حمایت از سرمایه گذاری در ایران را پذیرفته است

به گفته دیپلمات های اروپایی، شرکت های اروپایی مطمئن نشده اند که در صورت انجام معاملات با ایران از جریمه های آمریکا و یا خطر منع فعالیت در آمریکا، محافظت خواهند شد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به مقامات اروپایی گفته است که اگر تصمیم به انجام تجارت با دشمن آمریکا داشته باشید، امکان تجارت با آمریکا را نخواهید داشت و از دسترسی به سیستم مالی آمریکا منع خواهید شد.

دیپلمات های آمریکایی گفته اند که خشمی که دیپلمات های اروپایی در جلسات ماه می خود با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا نشان داده اند، در حال حاضر فروکش کرده است.

فرستادگان آمریکایی در اتحادیه اروپا می گویند که اروپایی ها کم کم شروع به پذیرش شکست خود در محافظت از سرمایه گذاری در ایران در مقابل تحریم های آمریکا کرده اند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفته است که زمانی که تحریم ها در پایان سال شروع به آسیب رسانی کنند، محافظت از سرمایه گذاری را بسیار سخت تر خواهد کرد، زیرا آنچه که ما روی میز خواهیم داشت کافی نخواهد بود.

برجسته ترین ایده کمیسیون اروپا این است که بانک های مرکزی اروپا به طور مستقیم در مقابل نفت ایران یورو بپردازند و استفاده از سیستم مالی آمریکا را کنار بگذارند. دو دیپلمات اروپایی گفته اند که تاکنون دو بانک مرکزی آلمان و اروپا به دلیل حساسیت سیاسی برای این کار مدنظر بوده اند.

بانک سرمایه گذاری اروپا در لوگزامبورگ که بازوی وام دهی اروپا تلقی می شود، اعطای وام به شرکت های اروپایی فعال در ایران را به دلیل ترس از به خطر افتادن توانایی خود در جمع آوری پول از بازارهای آمریکا، نپذیرفته است.

اروپا به دنبال یک سیستم تهاتری برای انجام معامله با ایران

در حال حاضر، آلمان، انگلیس، فرانسه و بلژیک در حال کار بر روی یک سیستم تهاتری هستند که قبلا توسط روسیه در طول جنگ سرد مورد استفاده قرار گرفته است، تا به وسیله آن تبادل نفت ایران در مقابل کالاهای اروپایی و بدون انتقال پول صورت پذیرد. قرار است این تهاتر با استفاده از یک سیستم انتقال ویژه انجام شود.

چنین سیستمی قرار است به کشورهای آسیایی مانند هند که نفت ایران را خریداری می کنند، کمک کند که از تحریم ها آمریکا خلاصی یابند. اما دیپلمات های اروپایی می گویند که پیچیدگی این اقدام، قدرت های اروپایی را نگران کرده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفته است که این نوع معامله بسیار پیچیده است و من فکر می کنم که تنها در یک محدوده خاصی قادر به فعالیت خواهد بود.

اقدامات اروپا در حمایت از ایران نمادین است

ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد استفاده از یورو به عنوان یک ارز جهانی برای مبارزه با دلار را داده است تا بدین طریق قیمت گذاری نفت در بازارهای جهانی توسط یورو انجام شود. اما از نظر تحلیلگران این پیشنهاد نیز قابلیت اجرا ندارد.

در مقابل آمریکا در تلاش برای قطع دسترسی ایران به سوئیفت است. در همین زمینه مقامات اروپایی از قبیل هیکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان خواستار ایجاد یک سیستم سوئیفت مستقل از آمریکا شده اند؛ اما مقامات اروپایی می گویند که این یک پروژه طولانی و پیچیده است.

صنم وکیل، یکی از اعضای ارشد اندیشکده بین المللی چاتم هوس بریتانیا گفته است من فکر می کنم این قبیل پیشنهادات اقدامات نمادینی بیش نیستند، چراکه آلمان، فرانسه و انگلیس قدرت سیاسی و زمان برای توانایی ارائه پیشنهاد جدی و قابل توجه به ایران را ندارند.

منبع: دیلی استار yon.ir/ui62e

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.