۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۰۶۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشور چین از درخواست ترکیه برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت دو کشور حمایت کرده است. چین استفاده از ارزهای ملی و حذف دلار در تجارت با ترکیه را راهکاری برای کاهش هزینه ها و خطرات ناشی از نوسانات نرخ ارز عنوان کرده است. این درحالیست که ترکیه طی ماه های اخیر نوسان ارزی داشته است؛ اما این مسئله به دلیل وجود مدل های پیشرفته و جدید ارزی، مانع انعقاد پیمان پولی دوجانبه نیست.

به گزارش مسیر اقتصاد تلاش های ترکیه برای ترویج استفاده از ارزهای ملی در تجارت با شرکای تجاری اصلی خود دوباره با حمایت چین همراه شده است.

حمایت چین از تجارت با ترکیه بدون دلار با وجود نوسان ارزی

لی یوچنگ، نماینده ویژه دولت چین و معاون وزیر خارجه این کشور گفته است که چین آمادگی ایجاد یک محیط سیاسی مناسب برای انجام معاملات تجاری بوسیله ارزهای ملی در تجارت دوجانبه با ترکیه را دارد تا بدین طریق تجارت تسهیل شود و سرمایه گذاری های متقابل توسعه یابد. این درحالیست که ترکیه طی ماه های اخیر نوسان ارزی داشته است اما این مسئله به دلیل وجود مدل های پیشرفته و جدید ارزی، مانع انعقاد پیمان پولی دوجانبه نیست.

لی از درخواست ترکیه جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه پشتیبانی کرده و عنوان نموده است که این اقدام که از طریق با انعقاد پیمان پولی میان دو کشور محقق می شود، هزینه ها و خطرات ناشی از نوسانات نرخ ارز  دلار را کاهش می دهد و موجب توسعه اقتصادی می شود.

نماینده کشور چین در ترکیه تأکید کرده است که یوآن دومین ارز پراستفاده در دریافت ها و پرداخت های چین با عرصه بین المللی است و همچنین این ارز ششمین ارز ذخیره در حساب های کشورهای جهان است.

وی همچنین تأکید کرده است که یوآن در مسیر تلاش های خود جهت تبدیل شدن به یک ارز تجاری بین المللی روند مثبتی را دنبال می کند.

بانک مرکزی ترکیه در اواخر سال ۲۰۱۶ اولین معامله بوسیله ارزهای ملی را با بانک مرکزی چین انجام داده است. پیمان پولی دوجانبه در تجارت به توزان حساب های جاری بین دو کشور کمک می کند و استفاده از ارزهای ملی را تضمین می کند.

علاوه براین وزرات خزانه داری ترکیه در ماه فوریه امکان صدور اوراق قرضه در بازار پاندا کشور چین را مورد بررسی قرار داده است. دارایی های که نهادهای مالی خارجی در چین برای پاسخگویی به نیازهای مالی خود و به یوآن منتشر می کنند را اوراق قرضه پاندا می گویند.

منبع: دیلی صباح http://yon.ir/l4yi5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.