۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۷۱۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ دسته: کشاورزی
۰

بیابانی قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به پایان رسیدن مهلت قانونی دولت در اعلام قیمت گندم برای سال زراعی جدید، گفت: تاخیر در اعلام قیمت گندم منجر به سردرگمی کشاورزان شده و آسیب جدی به امنیت غذایی خواهد زد؛ قیمت سال زراعی آینده باید متناسب با هزینه های تولید و نرخ ارز افزایش پیدا کند.

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد بر لزوم اعلام هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده به منظور تصمیم گیری کشاورزان برای کشت محصولات تاکید کرد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به قانون خرید تضمینی، تصریح کرد: در سال های گذشته دولت به منظور تامین محصولات استراتژیک اقدام به تدوین این قانون کرد تا کشاورزان را برای تولید این محصولات تشویق نماید.

وی گفت: گندم نیز یکی از کالاهای اساسی کشور محسوب شده و غذای اساسی کشور را تامین می کند، به همین منظور همواره باید توجهات ویژه ای برای تامین و تولید گندم در کشور صورت بگیرد.

موکول شدن تعیین قیمت گندم به هفته های آتی

بیابانی در ادامه در خصوص تعیین قیمت گندم طی سال های جاری هم اظهار داشت: بر اساس منطق قیمت گذاری، باید ابتدا هزینه های تولید یک محصول در نظر گرفته شده و شرایط جهانی نیز ملاک قرار بگیرد تا قیمت این محصول تعیین شود.

قائم مقام خانه کشاورز تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر جهش های ارزی و عدم توانایی مالی منجر به ایجاد مشکلاتی در تعیین قیمت گندم شده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس وظایف قانونی خود، قیمت را به شورای اقتصاد پیشنهاد داده است، منتهی تعیین قیمت گندم در این شورا به هفته های آتی موکول شده است.

تاخیر در اعلام قیمت گندم ضربه به امنیت غذایی کشور است

این کارشناس کشاورزی در خصوص مضرات تاخیر در اعلام قیمت گندم نیز گفت: تاخیر در اعلام قیمت گندم و سایر محصولات کشاورزی منجر به سردرگمی کشاورزان و برنامه ریزان خواهد شد و این موضوع امنیت غذایی کشور را نیز به خطر می اندازد.

عنایت اله بیابانی تاکید کرد: دولت باید بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی سعی کند در اول مهر ماه هر سال قیمت این محصول را به اطلاع کشاورزان برساند و امیدواریم هرچه سریعتر قیمت محصولات زراعی سال ۹۸ نیز زودتر به اطلاع کشاورزان برسد.

دولت پیشنهادات قمیتی کارشناسان و کشاورزان را بررسی کند

بیابانی در خصوص گمانه زنی کارشناسان بخش کشاورزی در خصوص تعیین قیمت گندم نیز گفت: کشاورزان با توجه به افزایش هزینه های تولید حق دارند نسبت به رشد قیمت گندم در سال جاری مطالبه نمایند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال جاری با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده هزینه های تولید این محصول بالاتر رفته است، بنابراین طبیعی است که قیمت گندم نیز متناسب با این هزینه ها افزایش پیدا کند.

قائم مقام خانه کشاورز همچنین در خصوص تعیین قیمت گندم نیز گفت: تمام پیشنهاداتی که از سوی فعالین کشاورزی و کارشناسان به منظور تعیین قیمت گندم به دولت ارائه می شود، محترم است و باید توسط دولت بررسی و قیمت عادلانه هر چه سریعتر انتخاب شود.

گفتنی است پیشتر بر اساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی قیمت حداقلی گندم برای سال زراعی جدید حدود ۱۵۸۷ تومان برآورد شده بود؛ کارشناسان با در نظر گرفتن نرخ ارز و شرایط جهانی، پیشنهاد قیمت ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ تومانی را نیز ارائه کرده اند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.