۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۶۶۵ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت آمریکا به تازگی لیستی از ۶ هزار کالای چینی را مشمول افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات نموده که در روزهای آتی اجرایی خواهد شد. دولت چین نیز در پاسخ به این اقدام ضمن متوقف نمودن روند مذاکرات تجاری، تعرفه واردات ۶۰ میلیارد دلار محصول آمریکایی را افزایش داد.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته های اخیر دولت آمریکا اقدام جدیدی را در جنگ تجاری با کشور چین در دستور کار قرار داد و اعلام کرد تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از این کشور را ۱۰ درصد افزایش می دهد.

این درحالیست که نمایندگان تجاری دو کشور در طول ماه های اخیر بارها با یکدیگر دیدار کرده اند تا بتوانند به راه حلی برای رفع مشکلات تجاری با یکدیگر دست یابند. دو کشور پیش از این اعلام کرده بودند تا زمانی که مذاکرات دوجانبه جریان دارد، از اقدام در زمینه وضع قانون محدودکننده جدید، همچون افزایش تعرفه های تجاری، خودداری خواهند کرد.

با اینحال دولت آمریکا با انتشار لیستی از بیش از ۶ هزار کالای چینی، اعلام کرد تعرفه واردات این محصولات از روز ۲۴ سپتامبر(دوشنبه هفته جاری) افزایش خواهد یافت. همچنین دولت آمریکا اعلام کرده است تعرفه واردات این محصولات در سال آینده میلادی به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

پیش از شروع مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا تعرفه واردات ۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را افزایش داده بود و دولت چین نیز به طور متقابل تعرفه واردات ۵۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی را افزایش داده بود.

پاسخ چین به اقدام آمریکا با وضع تعرفه بر ۶۰ میلیارد دلار کالا

دولت چین در پاسخ به این اقدام، سفر نمایندگان خود به منظور ادامه روند مذاکرات تجاری با این کشور را متوقف نمود و اعلام کرد به طور متقابل تعرفه واردات کالاهای آمریکایی را افزایش خواهد داد.

لیست منتشر شده از سوی کشور چین بیش از ۶۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا را شامل می شود. دولت چین اعلام کرده است همزمان با شروع اعمال تعرفه های وارداتی کالاهای این کشور از سوی دولت آمریکا، تعرفه واردات ۶۰ میلیارد دلار محصول آمریکایی را اعمال خواهد کرد.

بی ثباتی در تجارت دوجانبه مهمترین اثر جنگ تجاری

به گفته ژائو فنگ، سخنگوی وزارت تجارت چین، مهم ترین اثرگذاری اقدامات آمریکا در زمینه تجارت دوجانبه دو کشور، از بین رفتن فضای اعتماد و ثبات در این زمینه است.

در واقع بازرگانان دو کشور در حال حاضر در وضعیت بی ثباتی قرار دارند و نمی توانند برای تجارت با کشور مقابل حتی کوتاه مدت برنامه ریزی نمایند.

دولت آمریکا به دنبال حمایت از کارگران داخلی

دولت آمریکا اعلام کرده است در زمینه اعمال محدودیت های تجاری علیه محصولات چینی، تأمین منافع تولیدکنندگان و کارگران آمریکایی در بلندمدت را هدف خود قرار داده است و در این زمینه به مسئله دیگری توجه ندارد.

مقامات دولت آمریکا اذعان کرده اند که ممکن است وضع تعرفه های واردات بر کالاهای چینی در کوتاه مدت تلاطماتی را در بازارهای داخلی این کشور به وجود آورد، اما آن ها منافع بلندمدت کشورشان را در نظر دارند.

این درحالیست که حتی برخی از شرکت های بزرگ آمریکایی همچون والمارت که به واردات محصولات از کشور چین وابسته هستند، ضمن انتقاد از روش دولت در مواجهه با سیاست های تجاری چین، از احتمال افزایش قیمت ها در صورت اعمال تعرفه های واردات محصولات چینی خبر داده اند.

افزایش با درصد کم اما برای بسیاری از کالاها در دستور کار آمریکا

ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا پیش از این اعلام کرده است که دولت میزان افزایش تعرفه ها را با درصد کم اما به طور گسترده بر کالای چینی اعمال می نمایند تا علاوه بر اثرگذاری قابل توجه بر کاهش میزان واردات، به میزان کمتری به افزایش قیمت ها منجر شود.

به گفته وی «وزارت تجارت آمریکا تمامی کالاهای وارداتی از چین را مورد به مورد بررسی کرده است و در این زمینه تلاش شده است تنها تعرفه کالاهایی افزایش یابد که از طرفی اثر تنبیهی بر کشور چین داشته باشد و از طرف دیگر کمترین اثر را بر مصرف کنندگان آمریکایی بگذارد.»

آمریکا هر اقدام متقابلی را پاسخ خواهد داد

درحالیکه از دو روز آینده تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی به آمریکا با افزایش ۱۰ درصدی همراه می شود که مقامات دولت آمریکا اعلام کرده اند اگر دولت چین اقدام متقابلی را در دستور کار قرار دهد، آمریکا تعرفه واردات دیگر کالاهای چینی را نیز افزایش خواهد داد.

در حال حاضر میزان واردات آمریکا از کشور چین در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است، درحالیکه میزان واردات چین از این کشور در حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است. بر همین اساس دولت آمریکا تهدید کرده است درصورت اقدام متقابل چین، دولت آمریکا بر ۲۶۷ میلیارد دلار کالای بیشتر از این کشور تعرفه وضع خواهد نمود.

اما تحلیلگران معتقدند دولت چین می تواند از ابزارهایی غیر از افزایش تعرفه واردات به منظور ضربه زدن به تجارت خارجی آمریکا استفاده نماید. به طور مثال درحال حاضر شرکت های آمریکایی متعددی در بازار چین مشغول فعالیت هستند که اگر میزان فروش محصولات سالانه آن ها به میزان صادرات آمریکا به چین افزوده شود، تراز تجاری آمریکا با چین مثبت خواهد بود.

برگرفته از: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.