۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۳۸۲ ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ دسته: کشاورزی
۰

علی وقف چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تخلفات غیرقانونی دولت در تعیین قیمت گندم طی دو سال گذشته و نامشخص بودن قیمت گندم برای سال زراعی آینده، گفت: متاسفانه مجلس اقتدار لازم را برای نظارت بر تعیین قیمت گندم ندارد.

علی وقف چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد از لزوم تعیین صحیح قیمت گندم و سایر محصولات کشاورزی در فرصت باقیمانده تا آغاز فصل زراعی جدید خبر داد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های چندگانه و متناقض دولت دوازدهم در حمایت از تولید، گفت: متاسفانه برخی از سیاست های دولت علیرغم اینکه جنبه حمایتی دارند اما منجر به نابودی تولیدکنندگان می شود.

به عنوان مثال در سال های گذشته به منظور رونق تولیدات داخلی، به تولیدکنندگان تسهیلات اعتباری پرداخت می شد اما متاسفانه قبل از رشد تولید از آنان مالیات های چند ده درصدی گرفته می شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز جهش های نرخ ارز و تخصیص ارز دولتی به واردات محصولات خارجی نیز ضربه بزرگتر و مهلکی به تولیدکنندگان محصولات وارد می کرد.

نبود ثبات رویه در تعیین قیمت محصولات اساسی طی سال های گذشته

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به تصمیمات غلط دولت در زمینه حمایت از محصولات کشاورزی نیز گفت: تعیین قیمت محصولات کشاورزی و تضمین بازار فروش محصولات از پایه های اساسی تولید این محصولات است.

وقف چی تاکید کرد: متاسفانه زمانی که دولت در سال های گذشته به صورت منظم و هدف دار قیمت این محصولات را تعیین نمی کند، باید شاهد ضربه خوردن تولید داخلی و وابستگی به بیگانگان باشیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنان با گذشت چندین سال از تصویب قوانین مرتبط در این حوزه (قانون خرید تضمینی) اما سیاست های باثباتی را در این زمینه شاهد نبودیم.

مجلس اقتدار لازم برای نظارت بر تعیین قیمت گندم را ندارد

وقف چی با اشاره به جایگاه استراتژیک گندم در سبد غذایی خانوارها و میزان تولید این محصول در کشور گفت: هم سبد مصرفی خانوار و هم معیشت جامعه بزرگی از کشاورزان و تولیدکنندگان وابسته به این محصول اساسی است.

وی ادامه داد: به همین منظور نباید دولت با تخطی از قوانین، اجازه سوء استفاده برخی از سودجویان را در این موضوع بدهد، چرا که تعیین غیرواقعی قیمت گندم منجر به قاچاق این محصول خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متاسفانه مجلس شورای اسلامی آن اقتدار لازم را جهت نظارت قانونی بر عملکرد دولت در انجام وظایف خود ندارد، چرا که مجلس باید در مقابل تصمیمات غیرقانونی دولت ایستادگی کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورتی که مجلس آن صلابت لازم را داشت؛ قیمت گندم باید در دوسال گذشته حداقل به اندازه تورم افزایش پیدا می کرد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.