۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۰۵۵ ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ دسته: کشاورزی
۰

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به دخالت های غیرقانونی وزارت صمت در تنظیم بازار محصولات لبنی، گفت: تمام تصمیمات تنظیم بازار و مقررات صادرات و واردات کالاهای بخش کشاورزی طبق قانون تمرکز به عهده وزارت جهاد کشاروزی است.

به گزارش مسیر اقتصاد سالانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود و از این مقدار یک میلیون تن با تبدیل به فراورده های لبنی صادر می شود.

همچنین سرانه تولید شیرخام کشور حدود ۱۲۰ کیلوگرم است که حدود ده درصد آن صادر و صد و ده کیلوگرم مصرف سرانه کشور است.

طی ماه های اخیر قیمت گذاری محصولات لبنی و شیرخام مورد توجه تولیدکنندگان و دولت دوازدهم قرار گرفته اما همچنان توافقی به منظور تعیین قیمت این محصولات صورت نگرفته است.

در حال حاضر دولت هر کیلو شیرخام را به قمیت ۱۵۷۰ تومان از دامدار می خرد اما طبق اعلام تولیدکنندگان شیر خام، قیمت تمام شده برای گاودار هرکیلو ۱۹۳۸ تومان است که این موضوع منجر به اعتراضات گسترده دامداران و مطالبه تعیین صحیح قیمت محصولات شده است.

وزارت صمت اجازه اجرای قانون تمرکز را نمی دهد

مشکل فعلی تنظیم بازار محصولات غذایی عدم اجرای صحیح قانون تمرکز وظایف بازرگانی از سوی دولت دوازدهم و دخالت های غیرقانونی وزارت صمت در امور مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است.

علیرغم آنکه وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۲ با تصویب قانون تمرکز وظایف، مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی شده است اما اجرای ناقص این قانون منجر به دخالت های غیرقانونی وزارت صمت در این امور شده است.

در این راستا، مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور گفت: تمام تصمیمات تنظیم بازار و مقررات صادرات و ورادات کالاهای بخش کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاروزی است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت، این قانون را اجرا نمی‌کند.

وی افزود: تصمیم وزیر صنعت برای ممنوعیت صادرات شیرخشک بستر را برای قاچاقچیان فراهم کرد، بنابراین وقتی که شیرخشک بیرون مرزها قیمتی فراتر از داخل دارد، قاچاق می شود؛ مثل همان کاری که در واردات گوشت انجام شد و قیمت از کنترل خارج شد.[۱]

لزوم انتقال وظایف نظارت بر بازار به وزارت جهاد کشاورزی

گفتنی است بر اساس مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تنظیم بازار داخلی صادرات شیر خشک به دیگر کشورها در شرایط فعلی ممنوع شده است، این در حالی است که این وزارتخانه به لحاظ قانونی اختیاری در این حوزه ندارد.

به همین منظور جهت بهبود روند فعلی تنظیم بازار محصولات غذایی باید وزارت صنعت، معدن و تجارت با واگذاری وظایف مرتبط با محصولات غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار نماید.

به عنوان مثال وظایف بخش کشاورزی و غذایی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان توسعه تجارت باید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود.

پینوشت:

[۱] شبکه خبر؛ کد خبر: ۶۲۴۸۰۵

انتهای پیام/ مدیریت واحد زنجیره کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.